ΟικονομίαΤουρισμός

Σπύρος Γαλιατσάτος: Γιατί δεν εχουμε Low Cost πτήσεις Απρίλιο και Μάιο στο νησί μας

415views

Μεγάλη αναστάτωση επικρατεί ανάμεσα στους επαγγελματίες του τουρισμού κυρίως ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων για τη δραματική μείωση των αφίξεων επιβατών με LowCostπτήσεων προς την Κεφαλονιά.

Το Kefaloniapressσας έχει ενημερώσει ήδη ότι lowcostπτήσεις ακύρωσαν τις πτήσεις τους γιατί δεν συμπλήρωσαν ούτε το μίνιμουμ αριθμό επιβατών.

Αλλά καλύτερα ας απευθυνθούμε στον πλέον αρμόδιο. Το Σπύρο Γαλιατσάτο, ξενοδόχο , πρώην Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού και νυν υποψήφιο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ.

Παρά το φορτωμένο πρόγραμμα της προεκλογικής περιόδου ο κ. Γαλιατσάτος πρόθυμα απάντησε στις ερωτήσεις μας ..

Η συζήτηση έγινε με τον Μάκη Λεκατσά

Ερώτηση : Κύριε Γαλιατσάτε, παρατηρείται ανησυχητική μείωση ως κατάργηση των πτήσεων χαμηλού κόστους για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο. Πείτε μας τι συμβαίνει..

Ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου δίνεται να μιλήσουμε για αυτό το θέμα που έχει αναστατώσει τη τοπική τουριστική αγορά. Για να τα λέμε σωστά τα πράγματα κατάργηση δεν υπάρχει. Μείωση υπάρχει.

Αργότερα τον Ιούνιο θα γίνει πτητικό πρόγραμμα από της αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους από την Ιταλία,  αλλά δυστυχώς είναι πολύ συρρικνωμένο σε σχέση με άλλες χρονιές. Αυτό σημαίνει τι; Ότι έχει πέσει η ζήτηση.

Συγκεκριμένα. Κάποια  απ’ αυτές της low cost εταιρίες από Ιταλία, αυτή τη στιγμή λχ h πτήση Κεφαλονιά – Νάπολη  πουλάει 9 ευρώ. Αυτό  το λέω να επιβεβαιώσω ότι δεν υπάρχει ζήτηση.

Δηλαδή είναι υπαρκτός ο κίνδυνος την επόμενη χρονιά να καταργηθεί η πτήση, αν το επόμενο διάστημα δεν μπορέσει να πουλάει σε ικανοποιητική τιμή.

Ερώτηση : Και γιατί δεν υπάρχει ζήτηση;

Διότι τα αεροπλάνα κατ’ αρχήν, όπως ξέρετε, είναι φτιαγμένα για να πετάνε, δεν είναι να περιμένουν πότε θα έχουν έστω στοιχειώδη πληρότητα για να πετάξουν και δεύτερον, η πληρότητα τους πρέπει κατά μέσο όρο να είναι τουλάχιστον στο 60% των καθισμάτων διαφορετικά έχουν  μεγάλη ζημία. Ήδη πάρα πολλές πτήσεις, π.χ. θα πω το εξής, η Wiz Air, που από Ρώμη πετούσε και  πέρσι, έχει περικόψει το πρόγραμμα της από το αεροδρόμιο του Φιουμιτσίνο της Ρώμης προς Κεφαλονιά κατά 37%, δηλαδή κατά 42 ολόκληρες ημέρες,  ή 6 εβδομάδες, ή 1,5 μήνα. Αυτό είναι το ένα. Volotea, έκοψε εντελώς την πτήση από Βενετία.

Η Ryanair από Ιταλία (Πίζα και Μπέργκαμο), αντί να ξεκινήσει αρχές του Απρίλη και να τελειώσει την πρώτη βδομάδα του Νοέμβρη, ξεκινάει από 10 Ιουνίου και δεν θα τελειώσει το Νοέμβριο, θα τελειώσει τέλη Σεπτέμβρη ή άντε να πάει μια βδομάδα του Οκτώβρη αν υπάρξει ζήτηση. Λοιπόν, αυτό έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις.

Θα πω τα χαρακτηριστικά αυτών επιβατών και των τουριστών που ταξιδεύουν με αυτές τις πτήσεις.

  • 9 στους 10 νοικιάζουν αυτοκίνητο.
  • Το 95% εξ αυτών είναι πελατεία για βίλες, βραχυχρόνιες μισθώσεις, και για ενοικιαζόμενα δωμάτια πρωτίστως.
  • Ένα 5% αν πηγαίνουν σε ξενοδοχεία είναι ζήτημα.
  •  από τη στιγμή που εκμισθώνουν αυτοκίνητο θα γυρίσουν όλο το νησί. Θα πάνε και στην Ιθάκη. Δεν θα αρκεστούν να μείνουν στη Κεφαλλονιά. Θα πάνε και στην Ιθάκη σίγουρα.
  • θα καταναλώσουν σε μπαρ, σε εστιατόρια, σε οτιδήποτε άλλο, κάτι θα αγοράσουν κάποιο δωράκι, κάποιο ενθύμιο.

Οπότε, εκ πρώτης όψεως έχουμε μεγάλο πρόβλημα στις πληρότητες των καταλυμάτων που είπαμε, καθώς και στην ενοικίαση αυτοκινήτων, στα  super market, ταξί και όλα τα συναφή της τουριστικής δραστηριότητας.  Παντού δηλαδή.

Είναι ασύλληπτη η ζημιά  στην προστιθέμενη αξία της οικονομίας του νησιού . Εκεί που η σεζόν ήταν γεμάτη 5,5 μήνες και πιάναμε και τους 6, τώρα φοβάμαι ότι θα πάνε στους 5 ή και λιγότερο κατά μέσο όρο.

Ερώτηση: Να περάσουμε και στα αίτια αυτής της κατάστασης;

Ξεκίνησα απ’ το ότι δεν υπάρχει ζήτηση και είπα για του λόγου το ασφαλές ότι 9 ευρώ  να πας στη Νάπολι.  Ποια ήταν τα αίτια λοιπόν;

Εμείς εδώ σαν Ένωση Ξενοδόχων, ή Επιμελητήριο, όλοι μαζί στην αρχή το 2011 είχαν βάλει  κάποια χρήματα και μετά από το 2015  η Περιφερειακή Αρχή του κ.Θεόδωρου Γαλιατσάτου συνεργάστηκε με την Google και αυτό ήταν γι’ αυτούς αλλά και για το σύνολο των τουριστικών ροών μια πολύ μεγάλη υποβοήθηση. Διότι η google  στα αεροδρόμια από τα οποία είχαμε πτήσεις, υπολόγιζε  μια ακτίνα 150 χιλιομέτρων, δηλαδή όσο θέλεις 1,5 ώρα με το αυτοκίνητο να φτάσεις στο αεροδρόμιο απόσταση, και εκεί οι αλγ’οριθμοι (Google search) εντόπιζε την δυνητική πελατεία  πελατεία,  π.χ. ποιος αναζητεί Μεσόγειο; Ποιος αναζητεί νησιά; Ποιος αναζητεί ήλιο, θάλασσα; Και εκεί έντεχνα του έριχνε ένα μπάνερ στο κινητό του τηλέφωνο, είτε στον υπολογιστή  το λέω απλά, είτε του Μύρτου, είτε του Φισκάρδου, είτε της Σκάλας, είτε από το Κιόνι της Ιθάκης, είτε τις Φρίκες. Έμπαινε και στο παιχνίδι η αεροπορική εταιρεία και του έστελνε μια ελκυστική τιμή.

Πχ με 30 ευρώ πας στη Κεφαλλονιά.

  Ακριβώς. Και έτσι γέμιζαν τα αεροπλάνα, ώστε και η αεροπορική εταιρεία είχε ικανοποιητικό οικονομικό αποτέλεσμα και ο τόπος είχε κόσμο.

  Ερώτηση:Πότε ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια κ. Γαλιατσάτε;

 Από το 2011. Η Ένωσή Ξενοδόχων που ήμουν πρόεδρος μαζί με το Επιμελητήριο Κεφαλονιάς και Ιθάκης και άλλους φορείς και επαγγελματίες. Οταν έγινα αντιπεριφερειάρχης τουρισμού, είχε δομηθεί η εμπιστοσύνη. Όταν τιμήσεις κάπου την υπογραφή σου με το οποιοδήποτε κόστος, θα το εισπράξεις και αυτό. Δεν χρειάστηκε δηλαδή να φορέσω τα «ράσα» του αντιπεριφερειάρχη για να πάω στις συναντήσεις. Ξέρανε με ποιον μιλούσανε και αυτά τα οποία τους υπεδείκνυα τι θα γίνει με την Googleκαι μάλιστα ταυτόχρονα, ξέχασα να πω, ότι το YouTube, το οποίο είναι εργαλείο της Google, μέσα σε 20 ημέρες σε επιλεγμένο επίσης κοινό είχε 13 εκ. views. Αντιλαμβάνεστε τη δύναμη; Και δεν ήταν μόνο η Google. Ήταν και το CNNκαι  και το Trqavel Channel.. Αλλά ειδικά η Google έστελνε στη κυριολεξία στη σκάλα του αεροπλάνου τον εν δυνάμει αυτόν επιβάτη του και δικό μας τουρίστα επισκέπτη. Αυτό το σύστημα -αν και δοκιμασμένο και επιτυχημένο- παραμελήθηκε ξεχάστηκε με αποτέλεσμα τώρα να ατονήσουμε και να έχουμε αυτά τα φαινόμενα. Δυστυχώς για να επανέλθουμε απαιτείται μεγάλη προσπάθεια . Μπορούμε να  επανακάμψουμε αλλά χρειάζεται χρόνος και θυσίες.

   Οπότε μιλάμε κ. Γαλιατσάτο για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο.

 Απρίλιο, Μάιο και τέλη Σεπτέμβρη και Οκτώβρη.

  Ερώτηση : Ιταλική αγορά δηλαδή βγαίνει εκτός αυτους τους μήνες;

Δεν  βγαίνει εκτός αλλά συρρικνώνεται ως προς την πτητική περίοδο. Υπήρξαν κρατήσεις  οι οποίες εκ των πραγμάτων ακυρώθηκαν. Εμείς οι ξενοδόχοι βλέπαμε τη ζήτηση από τα συστήματά μας.

Ερώτηση:  Για τους μήνες Απρίλιο και Μάιο;

Ναι, αλλά και από τα τέλη Σεπτέμβρη και μετά.  Αυτό είναι το πρόβλημα. Και θέλει μεγάλη θυσία. Ακούστε. Αυτά είναι απ’ τα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας. Δεν θέλουν μεγάλη φιλοσοφία να λυθούν αλλά απαιτούν θέληση . Ο πολιτικός, που θέλει να λέγεται πολιτικός, πάνω απ’ όλα πρέπει να έχει θέληση, όραμα και να συμμερίζεται τους κατοίκους του τόπου και τους επαγγελματίες του τόπου, διότι οι επαγγελματίες είναι αυτοί που κινούν τα νήματα της οικονομίας . Σε μια έρευνα την οποία έχω παρουσιάσει, απ’ τα 20 δις που υποτίθεται είναι το συνάλλαγμα που εισπράττει η χώρα μας απ’ τον τουρισμό, μόνο τα 3 δις είναι από μεγάλες επιχειρήσεις. Όλα τα υπόλοιπα παράγονται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις και πολύ μικρές, εγκατεσπαρμένες σε όλη τη χώρα, τα οποία απεκλήθησαν «Ζόμπι» από κυβερνητικό στέλεχος υψηλόβαθμο, υφυπουργό μάλιστα. Αυτό λέει πάρα πολλά. Δηλαδή ναι μεν μπορεί η  σημερινή Περιφερειακή Αρχή αυτό να μη το έκανε, παρότι βρήκε χρήματα από εμάς. Θα μπορούσε όμως το υπουργείο να εποπτεύσει και να δει τι συμβαίνει με την Κεφαλλονιά και την Ιθάκη ή και τη Ζάκυνθο ή οποιοδήποτε άλλο νησί της χώρας. Αυτός είναι ο ρόλος του υπουργείου και των οργανισμών που έχει στην διάθεσή του. Είναι διπλό το πρόβλημα και η ευθύνη. Κυρίως είναι η περιφέρεια και εν συνεχεία φυσικά το υπουργείο. Το υπουργείο πρέπει να παρακολουθεί. Έχει κάνει παρατηρητήριο. Δεν βλέπει τι γίνεται ; Δεν μπορεί να μένει θεατής , πρέπει να το θεραπεύσει.

Ερώτηση : Πως πάει η Βρετανική αγορά;

H Βρετανική αγορά, πάει πολύ καλά . Οι εταιρείες αυτές, πάνε πάρα πολύ καλά.

Ερώτηση: Είναι γεγονός ότι όσοι έχουν συμβόλαια με Tour Operator έχουν μεγάλες πληρότητες για το μήνα Μάιο;

Βεβαίως. Ενώ οι τουρίστες που αναζητούσαν πτήσεις χαμηλού κόστους ενώ πρώτα έκαναν ηλεκτρονική κράτηση καταλύματος,  δυστυχώς δεν βρίσκουν θέσεις να πετάξουν ή αν προσφύγουν τώρα , δεν ξέρω αν θα βρουν στις πτήσεις των  Tour Οperator, αλλά και αν ακόμα βρούν, θα την πληρώσουν  πάρα πολύ ακριβά σε σημείο απαγορευτικό.

Ερώτηση : Η κατάσταση βελτιώνεται από τις αρχές Ιουνίου; Τι εικόνα έχετε; Τι σας λένε οι ξενοδόχοι;

 Ελπίζω πως θα βελτιωθεί. Eύχομαι ..Αλλά αυτό έλλειμμα των low cost θα μας σημαδεύσει, γιατί δεν είναι αστεία, δεν είναι αμελητέα ποσότητα.

Ερώτηση :  Για πόσες συνολικά πτήσεις κ. Γαλιατσάτο μιλάμε που έχουν ακυρωθεί σε σχέση με πέρσι; Έχετε εικόνα;

WizzAir μιλάμε για τουλάχιστον 12 πτήσεις, το 37% δηλαδή και περισσότερο. Από τη Βενετία τώρα που το χάσαμε τελείως, μιλάμε για 2 πτήσεις την εβδομάδα επί 5 μήνες; Έτσι; 40 περίπου. Δεν είναι αστεία. Συσσωρεύονται εδώ. Για μια πτήση γίνεται μάχη. Εδώ ετοιμάζει η κ. Κράτσα στη Κέρκυρα τώρα τον Ιούνιο μήνα, δεν ξέρω πότε, τον Μάιο, τέλη Μαΐου, αρχές Ιούνη, μια μεγάλη φιέστα γιατί θα πετάξει, λέει, μια πτήση απ’ το Dubai στη Κέρκυρα. Εντάξει. Καλό είναι. Δεν είπα. Δεν το πετάω στο κάλαθο αλλά το μείζον έχει σημασία, όχι το έλασσον. Έτσι; Να ξεχωρίζουμε το έλασσον από το μείζον.

Ερώτηση :  Και φυσικά το τουριστικό προϊόν της Κεφαλλονιάς και οι δημόσιες υποδομές ακόμα δεν είναι σε επίπεδο ώστε να υποδεχθούν  τόσο υψηλού επιπέδου τουρισμό, κ. Γαλιατσάτε. Συμφωνείτε;

Κοιτάξτε. Σε σχέση με άλλες περιοχές είμαστε πολύ καλύτεροι, τουλάχιστον, γιατί  περιβαλλοντικά  στεκόμαστε από πάρα πολλές απόψεις και από αξιοπρέπεια επαγγελματιών. Δεν μπορώ να πω. Απλώς στενοχωριέμαι που γύρισα τις τουριστικές περιοχές αυτές τις ημέρεςως υποψήφιος βουλευτής  και δεν μου άρεσε η εικόνα, την οποία είδα.

Ερώτηση : Το ότι πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν ανοίξει ακόμα 11 Μάη;

Ναι, δεν έχουν ανοίξει ακόμα.

Ερώτηση : Aκούμε παράπονα από τουρίστες ότι δεν βρίσκουν ανοιχτά εστιατόρια.

Όχι. Μισό λεπτό. Επιτρέψτε μου. Αναφέρομαι σε καταλύματα που δεν έχουν ανοίξει ακόμα. Εστιατόρια υπάρχουν αρκετά. Και στο Φισκάρδο υπάρχουν και στο Λουρδά υπάρχουν και στη Σκάλα… απλώς ο κόσμος οι πελάτες είναι ελάχιστοι. Και τα “rent car”  είναι σε λειτουργία. Δεν υπολείπεται κάτι σε λειτουργία. Απλώς τα ταξί και αρκετοί άλλοι επαγγελματικοί κλάδοι  δεν έχουν την γνωστή ζήτηση.

ΦΙΣΚΑΡΔΟ

Ερώτηση :  Όμως παρατηρήθηκε το φαινόμενο να μην είναι έτοιμες οι τουριστικές περιοχές με τον ερχομό των πρώτων τουριστών αρχές Μαΐου.

Κοιτάξτε. Αν εννοείτε από πλευράς υποδομών κ.λπ., εντάξει πάντα υπάρχουν μικροπροβλήματα, πάντα συμβαίνει αυτό. Απ’ ότι ακούω πολλά παράπονα ότι δεν έχουν δημοπρατηθεί οι παραλίες, δεν ξέρω πόσο διαδικαστικό είναι αυτό το θέμα, γιατί καμιά φορά οι δήμοι έχουν να κάνουν με  γενικότερες δημόσιες διατάξεις και το δημόσιο λογιστικό και διαδικασίες. Δεν μπορώ να κατηγορήσω γιατί δεν ξέρω ακριβώς που είναι η αγκύλωση . Ο ρόλος ενός βουλευτή είναι να προλαβαίνει και να μη γίνονται αυτές οι αγκυλώσεις . Όπως έχω δηλώσει ο ρόλος μου ως βουλευτή σε μεγάλο βαθμό αυτός θα είναι, να βρίσκονται λύσεις.. Έχω κάνει αυτοδιοικητικός και  ξέρω, δεν μπορώ να κατηγορήσω a priori την αυτοδιοίκηση. Γιατί;  Διότι έχει πάρα πολλές αγκυλώσεις, υπάρχει έλλειψη νομοθετικών ρυθμίσεων, που θα της «λύσουν» τα χέρια να μπορέσει να ανταποκριθεί όπως θα ήθελε η ίδια και όπως πρέπει στον πολίτη.

Ερώτηση: Για να ολοκληρώσουμε αυτή τη συζήτηση κ. Γαλιατσάτο το συμπέρασμα είναι ότι εκεί που περιμέναμε αρχές άνοιξης της Low Costπτήσεις από Ιταλία , και ξέρουμε πόσο καλοί πελάτες είναι οι Ιταλοί, τους χάσαμε..

Δυστυχώς έτσι είναι σε υπολογίσιμο βαθμό. Χάθηκε μια μεγάλη κατηγορία τουριστών , των πρώιμων τουριστών, του νησιού μας που ξόδευαν, γύριζαν παντού σε Κεφαλονιά και Ιθάκη,, κυκλοφορούσαν με  ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα ή  και ΤΑΧΙ.. Ηταν η «ένεση» αναζωογόνησης της αγοράς μετά το χειμώνα.. Πότε και πως θα επανέλθουν; Αγνωστο..

Σας ευχαριστούμε για αυτή τη συζήτηση κ. Γαλιατσάτε..

Και εγω σας ευχαριστώ. Έπρεπε να ειπωθούν αυτά τα πράγματα γιατί οι επαγγελματίες ανησυχούν, το βιώνουν καθημερινά.. Χάσαμε τους πρώιμους Ιταλούς πελάτες και αυτό θα φανεί έντονα στο κλείσιμο του ταμείου στο τέλος της σεζόν.

ΠΗΓΗ https://www.kefaloniapress.gr/

 


*Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου, χωρίς την προηγούμενη άδεια των «Συντελεστών» του portoni.gr.