
Η Αντιπλημμυρική Προστασία της Κεφαλονιάς-Ιθάκης «πνιγμένη» στα γραφεία των Μελετητικών Εταιρειών-Γέφυρα «ΧΕΙΜΩΝΙΚΟΥ» & «ΜΥΡΤΟΣ» (εικόνες)
ΘΕΜΑ ΕΗΔ:
Η Αντιπλημμυρική Προστασία της Κεφαλονιάς & της Ιθάκης,
«πνιγμένη» στα γραφεία των Μελετητικών Εταιρειών και στις μυλόπετρες του ανταγωνισμού των κατασκευαστικών ομίλων
Η Αντιπλημμυρική, μαζί με την Αντισεισμική, την Αντιπυρική & Αντικεραυνική Προστασία της Κεφαλονιάς & της Ιθάκης είναι η αγαπημένη και η ποιο συχνά αναφερόμενη φράση διαχρονικά στα χείλη των κυβερνητικών παραγόντων, των Περιφερειακών Αρχών, αλλά και των σημερινών υπόλοιπων παρατάξεων του Περιφερειακού Συμβουλίου. Μιλάμε δηλαδή, για την προστασία και την ασφάλεια της ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών των νησιών μας.
Παρατηρώντας, τα αντίστοιχα για αυτούς τους τομείς ποσά, στον Προϋπολογισμό του 2024 αλλά και στους προηγούμενους, των τελευταίων 10 χρόνων, θα διαπιστώσουμε τα παρακάτω στοιχεία από τα οποία φαίνεται στην πράξη το «ενδιαφέρον» όλων των θεσμικών παραγόντων της Τοπικής Διοίκησης:
Για Αντισεισμική Προστασία μηδέν.
Για Αντικεραυνική Προστασία μηδέν.
Για Αντιπυρική Προστασία (έργα πρόληψης) μηδέν και αν υπάρχει σε κάποιο προηγούμενο έτος είναι το ¼ της τουριστικής προβολής.
Για Αντιπλημμυρική Προστασία (έργα πρόληψης), η μια Μελέτη επικαλύπτει, επικαιροποιεί, διευρύνει ή καταργεί την προηγούμενη. Για έργα πρόληψης και υποδομής «τρεχάτε ποδαράκια», μόνο μετά τα γεγονότα. Πρόχειρη αποκατάσταση, απλώς για την προσβασιμότητα του Οδικού Δικτύου. Δηλαδή να μπορείς να περνάς. Δεν μιλάμε για ασφάλεια ή μη επικινδυνότητα, στην καθημερινότητα ή κατά την διάρκεια κάποιων μελλοντικών φαινομένων. Αυτό δεν υπάρχει.
Τι είναι λοιπόν αυτό που υπάρχει για την Αντιπλημμυρική Προστασία της Κεφαλονιάς & Ιθάκης;
ΜΕΛΕΤΗ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΚΛΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΟΜΗΝΙΑ ΤΗΣ 17ης& 18ης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΣΤΟ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΣ Π.Ε. ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ (ΤΜΗΜΑ ΔΡΑΠΑΝΟ – ΔΙΛΙΝΑΤΑ & ΔΡΑΠΑΝΟ ΚΟΝΤΟΓΟΥΡΑΤΑ), με Π/Υ 1.813.660,90.
ΜΕΛΕΤΗ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΒΛΑΒΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΚΛΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΟΜΗΝΙΑ ΤΗΣ 17ης & 18ης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΣΤΟ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΣ Π.Ε. ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ (ΤΜΗΜΑ ΑΓΚΩΝΑΣ – ΔΙΒΑΡΑΤ & ΔΙΒΑΡΑΤΑ – ΑΣΣΟΣ), με Π/Υ 1.915.400,30.
ΜΕΛΕΤΗ: ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΠΟΥ ΕΠΛΗΓΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΟΜΗΝΙΑ ΤΗΣ 17ης & 18ης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΤΗΣ Π.Ε. ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΣΤΙΣ ΛΕΚΑΝΕΣ ΑΠΟΡΡΟΗΣ ΚΑΡΑΒΟΜΘΛΟΥ & ΣΑΜΗΣ, με Π/Υ 1.827.404,70.
ΜΕΛΕΤΗ: ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΝΑΚΟΥΦΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΠΟΥ ΕΠΛΗΓΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΟΜΗΝΙΑ ΤΗΣ 17ης & 18ης ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2020 ΤΗΣ Π.Ε. ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΣΤΙΣ Μ ΡΕΜΑΤΩΝ ΒΟΡΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ, Π/Υ 1.746.213,80.
ΜΕΛΕΤΗ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗΣ & ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ ΡΕΜΑΤΟΣ ΔΡΑΠΑΝΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ, Π/Υ 369.360,39.
ΜΕΛΕΤΗ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΡΕΜΑΤΟΣ ΣΥΜΩΤΑΤΩΝ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ, Π/Υ 331.725,21.
ΜΕΛΕΤΗ: ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, Π/Υ 332.959,48.
Σύνολο 7 Μελέτες αξίας 8.336.724,78 ευρώ.
Τα χαρακτηριστικά αυτών των Μελετών είναι:
Έντονος ανταγωνισμός των Μελετητικών Εταιρειών λόγω της μεγάλης κερδοφορίας.
Δικαστικές προσφυγές μεταξύ τους για τον ίδιο λόγο.
Ακυρωτικές αποφάσεις από το Ελεγκτικό Συνέδριο λόγω παράνομων αποφάσεων κατακύρωσης από τα όργανα της Π.Ι.Ν.
Τροποποίηση των υπαρχουσών Μελετών.
Συνεχείς παρατάσεις για τον χρόνο παράδοσης των μελετών.
Επικάλυψη των Μελετών.
Δεν έχει ολοκληρωθεί καμιά από τις παραπάνω (πλην της Ιθάκης, που όμως δεν έχει ξεκινήσει κανένα έργο), με κάποιες να έχουν ξεκινήσει εδώ και 6 χρόνια.
Δεν έχει γίνει ούτε ένα έργο υποδομής – πρόληψης για την Αντιπλημμυρική Προστασία της Κεφαλονιάς & της Ιθάκης. Το ένα φυσικό φαινόμενο πέφτει επάνω στο άλλο και η μια Μελέτη αναπροσαρμόζεται κάθε φορά για να μελετήσει τις επιπτώσεις από το καινούργιο πλημμυρικό φαινόμενο.
Οι ευθύνες εγκληματικές και διαχρονικές, έχουν ονοματεπώνυμο και πολιτικό πρόσημο, στις κυβερνήσεις ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ και στις Περιφερειακές Αρχές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, που ως εντολοδόχοι των επιχειρηματικών ομίλων του κλάδου, υλοποιώντας τις κατευθύνσεις της ΕΕ (κόστος-όφελος), στο πλαίσιο των οποίων είναι προτιμότερη η όποια αποζημίωση για τις καταστροφές, παρά η χρηματοδότηση για πρόληψη και κατασκευή Αντιπλημμυρικών έργων.
Πρόταση: Το Π.Σ. Αποφασίζει:
Την τροποποίηση του Προγράμματος Δράσης του 2024 με την ένταξη όλων των απαραίτητων έργων και των χρημάτων που μεταφέρθηκαν στους Δήμους για έργα οδοποιίας.
Την άμεση χρηματοδότηση από την κυβέρνηση όλων των απαραίτητων υπόλοιπων έργων που είναι αναγκαία για την υλοποίηση των έργων Αντιπλημμυρικής Προστασίας της Κεφαλονιάς & Ιθάκης και προβλέπονται στο Τεχνικό Δελτίο της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Π.Ε. Κεφαλονιάς & Ιθάκης.
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός
12.06.2024
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ:
Γέφυρα «ΧΕΙΜΩΝΙΚΟΥ» & «ΜΥΡΤΟΣ»
Μετά τον «ΙΑΝΟ» (2020), το ένα έργο παίρνει συνεχείς παρατάσεις («ΧΕΙΜΩΝΙΚΟ»), το άλλο εγκαταλελειμμένο («ΜΥΡΤΟΣ»), δεν έχει καν ξεκινήσει. Τι επιτέλους θα κάνετε για αυτά τα τόσο σημαντικά έργα για την Κεφαλονιά;
Για ακόμα μια φορά επισκεπτόμαστε, ρωτάμε, αναδεικνύουμε, πιέζουμε για δυο κομβικά έργα, όχι μόνο για την Βόρεια Κεφαλονιά αλλά για ολόκληρο το νησί. Δεν αφορούν μόνο τους κατοίκους των περιοχών αυτών, αλλά και τους επαγγελματίες, τους μαθητές, τους ασθενείς, τους κτηνοτρόφους και τους επισκέπτες της Κεφαλονιάς.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια, από το κτύπημα του «ΙΑΝΟΥ» στην Κεφαλονιά και δεν έχει αποκατασταθεί η γέφυρα του ΧΕΙΜΩΝΙΚΟΥ, ούτε έχει ξεκινήσει η αποκατάσταση του δρόμου προς τον ΜΥΡΤΟ.
Οι κάτοικοι αλλά και οι χρήστες αυτών των δυο κομβικών σημείων του Οδικού Δικτύου, όχι απλά έχουν εξαντλήσει την υπομονή τους, αλλά είναι αναστατωμένοι και εξοργισμένοι, ειδικά μετά τις συνεχείς ανακοινώσεις για την παράταση των προθεσμιών ολοκλήρωσης του έργου στο ΧΕΙΜΩΝΙΚΟ και τις συνεχείς αναβολές έναρξης των έργων στο ΜΥΡΤΟ. Σε αντίθεση με τις συνεχείς διαβεβαιώσεις-κοροϊδία των κυβερνητικών παραγόντων και της Περιφερειακής Αρχής, προηγούμενης (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ) αλλά και της σημερινής (ΝΔ) ότι τα έργα ολοκληρώνονται άμεσα.
Από την άλλη, παρακολουθούμε και την πολιτική υποκρισία των παρατάξεων που διοικούσαν, επί 4 ½ χρόνια, ως Περιφερειακή Αρχή δηλαδή της παράταξης της κ. Κράτσα και της παράταξης της κ. Δρυ, (συνέχεια της παράταξης ΠΑΣΟΚ του κ. Αλεξάκη), να αναρωτιούνται γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα. Λίγο αυτοσυγκράτηση και αυτοκριτική δεν βλάπτει.
Παρακάτω παραθέτουμε τα αποκαλυπτικά στοιχεία της πραγματικότητας:
02.01.2022 Παναγής Καππάτος Βουλευτής ΝΔ:
«…Το 2022 είναι μια κομβική χρονιά για σημαντικά έργα στην περιοχή της Πυλάρου που αφορούν όλη την Κεφαλονιά. Αναμένουμε την εκκίνηση των έργων για την νέα γέφυρα Χειμωνικού και το δρόμο του Μύρτου (3.000.000)…..Πρόκειται για δυο έργα που κι αυτά έχουν συμβασιοποιηθεί…».
03.01.2022 Ροδη Κράτσα τότε Περιφερειάρχης Ι.Ν.:
«…Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί και ευελπιστούμε ότι εντός εύλογου χρονικού διαστήματος θα ξεκινήσει και το έργο της κατασκευής της γέφυρας του Χειμωνικού αλλά και της Δημοτικής Οδού προς την παραλία του Μύρτου…., στόχος μας είναι να αποδοθεί εντός του επόμενου έτους (2023: η σημείωση δική μας), προς χρήση στους κατοίκους και επισκέπτες του νησιού της Κεφαλονιάς…».
07.09.2023 Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών προς της Π.Ε. Κεφαλονιάς (υπόψη κ. Αντιπεριφερειάρχη) και κοινοποίηση στην Περιφερειάρχη κ. Κράτσα, που μεταξύ άλλων αναφέρει:
«…Τίθεται ως κρίσιμη ημερομηνία για την τήρηση του αναθεωρημένου χρονοδιαγράμματος εργασιών…. η απομάκρυνση της μεταλλικής γέφυρας BAILEY στη θέση Αγκώνα-Χειμωνικό να πραγματοποιηθεί το αργότερο έως την 14.10.2023 με μέριμνα της Π.Ε. Κεφαλονιάς και Ιθάκης….Ο κυκλοφοριακός φόρτος που κυρίως επηρεάζεται είναι μεταξύ των οικισμών Ληξουρίου και Διβαράτων, ο οποίος δεν είναι μεγάλος. Επιπλέον οι όποιες μεταφορικές ανάγκες μπορούν να εξυπηρετηθούν προσωρινά από εναλλακτική διαδρομή μέσω «Φάλαρης»….Οι εργασίες κατασκευής της νέας γέφυρας….. θα ολοκληρωθούν πλήρως με την έναρξη της τουριστικής σεζόν του 2024…».
15.12.2023 Στ. Τραυλός Αντιπεριφερειάρχης (παράταξη κ. Κράτσας):
«…Οι χωματουργικές εργασίες θα ολοκληρωθούν τον Μάρτιο. Μέχρι τον Μάρτιο θα κατασκευαστεί επίσης και η βάση πάνω στην οποία θα «κουμπώσει» η σιδηρογέφυρα η οποία ετοιμάζεται στο εργοστάσιο. Μέχρι στιγμής, από την έναρξη του έργου μέχρι σήμερα, δεν έχει υπάρξει ουδεμία καθυστέρηση, όλα πήγαν σύμφωνα με το πρόγραμμα…».
16.01.2024 Απόσπασμα από την Ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης μετά την αυτοψία κλιμακίου της στην γέφυρα:
«…Το αρχικό χρονοδιάγραμμα ήταν με την έναρξη της τουριστικής περιόδου του 2024 (δηλαδή αρχές Απρίλη) να είναι έτοιμη. Μετά δόθηκε παράταση στην ολοκλήρωση του έργου για τις 31.05.2024.
Με βάση την εμπειρία που υπάρχει για τον χρόνο ολοκλήρωσης αντίστοιχων έργων, που είναι πολλαπλάσιος πάντα του αρχικού προγραμματισμού- με διάφορες πάντα αιτιολογίες- οι κάτοικοι του νησιού εκφράζουν έντονες ανησυχίες.
Παρά τις καθησυχαστικές διαβεβαιώσεις του υπεύθυνου του εργοταξίου της κατασκευαστικής εταιρείας για τους χρόνους υλοποίησης και ολοκλήρωσης του έργου, το συμπέρασμα που βγάζουμε με βάση όλα τα παραπάνω είναι ότι πρέπει να γίνει υπόθεση του λαού της περιοχής, η παρακολούθηση της εξέλιξης του έργου, ώστε να ολοκληρωθεί έγκαιρα, με όλα τα ποιοτικά και ασφαλή χαρακτηριστικά και χωρίς περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην περιοχή…».
22.0.1.2024 Δελτίο Τύπου της Π.Ι.Ν. μετά από την επίσκεψη του Περιφερειάρχη Γιάννη Τρεπεκλή στην γέφυρα Χειμωνικού μεταξύ άλλων αναφέρει:
«…ο εργοταξιάρχης του έργου….Τον διαβεβαίωσε δε, ότι το έργο θα παραδοθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του…(30.05.2024: σημείωση δική μας)».
21.05.2024 Δελτίο Τύπου της Π.Ι.Ν. για την υπογραφή 2 Προγραμματικών Συμβάσεων με τον Δήμο Σάμης μεταξύ άλλων αναφέρει:
«…Δύο πολύ σημαντικές συμβάσεις της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων και του Δήμου Σάμης συνυπόγραψαν….ο Περιφερειάρχης Γιάννης Τρεπεκλής και ο Δήμαρχος Σάμης Παναγής Δρακουλόγκωνας….Η δεύτερη σύμβαση…ήταν η αποκατάσταση της βατότητας στον δρόμο του Μύρτου….το έργο θα είναι έτοιμο τέλος Απριλίου του 2025 πριν ξεκινήσει η επόμενη τουριστική περίοδος….».
Του τι πρόκειται «κατ’ ελάχιστο» να συμβεί φαίνεται από τις δύο αποφάσεις που αναφερόμαστε παρακάτω όπως και η κοροϊδία:
Πρακτικό της 3 μελούς Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης με ομόφωνη απόφαση των μελών της, (Αντιπεριφερειάρχης Σωτήρης Κουρής , του επικεφαλής της ΑΝΑΣΑ (ΣΥΡΙΖΑ) Θεόδωρου Γαλιατσάτου από πλευράς Π.Ι.Ν. και του Αντιδημάρχου Αντώνη Καλλιβωκά από πλευράς Δήμου Σάμης).
08.04.2024 Πρακτικό της Κοινής Επιτροπής Παρακολούθησης:
«…Θέμα: Παράταση Χρονοδιαγράμματος προγραμματικής Σύμβασης…. ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΠΑΡΑΛΙΑ ΜΥΡΤΟΥ…. την τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος και την παράταση της συνολικής προθεσμίας κατά τουλάχιστον έντεκα(11) μήνες, ήτοι έως 30.11.2026».
Η τροποποιημένη Προγραμματική Σύμβαση στο Άρθρο 6 που προσαρμόζεται στην νέα παράταση.
20.05.2024 Υπογραφή τροποποίησης του Άρθρου 6 της Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ Π.Ι.Ν. & Δήμου Σάμης για το έργο της Αποκατάστασης του δρόμου προς τον Μύρτο που αφορά το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης των έργων:
«…ΑΡΘΡΟ 6 ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΟΥ-ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ. Η διάρκεια της παρούσης σύμβασης ορίζεται ως εξής: Αρχίζει από την ημερομηνία υπογραφής της και λήγει στις 30.11.2026…».
Επισημαίνουμε ότι και οι δύο αποφάσεις πάρθηκαν πριν από το Δελτίο Τύπου και τις δηλώσεις του κ. Περιφερειάρχη τις οποίες απέκρυψε επιμελώς η Περιφερειακή Αρχή (όπως φαίνεται παραπάνω)
Με βάση τα παραπάνω Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης:
Τι άμεσα μέτρα θα πάρει η Περιφερειακή Αρχή για να δημιουργηθεί εναλλακτική πρόσβαση με την επιπλέον χρηματοδότηση που χρειάζεται στην περιοχή του Χειμωνικού, έως ότου ολοκληρωθούν τα έργα;
Πως θα εξασφαλιστεί η ομαλή χρηματοδότηση του έργου ώστε να μην υπάρχουν άλλες καθυστερήσεις;
Η υπάρχουσα χρηματοδότηση είναι επαρκής για την ολοκλήρωση του κύριου έργου αλλά και των συνοδών που χρειάζονται για απόδοση του δρόμου με ασφάλεια στους χρήστες;
Πως θα ολοκληρωθεί το έργο στον δρόμο του Μύρτου έως τον Απρίλιο του 2025 δηλαδή μέσα σε 10 ½ μήνες όπως πρόσφατα δηλώσατε;
Τι μέτρα θα πάρετε ώστε να ανοίξει ο δρόμος του Μύρτου άμεσα και με ασφάλεια, όσο αφορά το οδόστρωμα, τα πρανή και τα ρέματα που επηρεάζουν την λειτουργία του;
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός
12.06.2024
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ:
Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο Κεφαλονιάς & Ιθάκης, απαρχαιωμένο, κακοσυντηρημένο, επικίνδυνο, με ανοιχτές τις πληγές από τις φυσικές καταστροφές – Θα υλοποιήσετε άμεσα τα αναγκαία έργα που απαιτούνται και όχι αποσπασματικές παρεμβάσεις;
Ότι και να γράψουμε στην Επερώτηση θα επαναληφθούμε. Να προσθέσουμε μπορούμε νέα προβλήματα. Και αν κάποιος αναρωτιέται: Δεν έχει γίνει τίποτα; Η απάντηση είναι ότι ποτέ δεν υποστηρίξαμε ότι δεν γίνεται τίποτα. Πάντα κάποιες παρεμβάσεις γίνονται, αποσπασματικές, ασύνδετες, χωρίς ιεράρχηση και προγραμματισμό. Στην πλειονότητα τους κάτω από την λαϊκή απαίτηση και διαμαρτυρία και μερικές φορές – όχι πάντα- μετά από τραγικά γεγονότα.
Τι απαντάνε οι πολιτικές δυνάμεις σε επίπεδο Περιφέρειας αλλά και της κυβέρνησης κάθε φορά για την κατάσταση αυτή;
Για την προηγούμενη δεκαετία, ότι υπήρχε περιορισμός από τα μνημόνια. Για την προ μνημονίων περίοδο ότι έφταιγαν οι προηγούμενοι που διοικούσαν.
Τώρα τι λένε;
Ότι φταίει η υποστελέχωση των υπηρεσιών, η ανικανότητα των προηγούμενων, κάποιοι «κακοί» υπουργοί που δίνουν τα χρήματα σε άλλες περιοχές.
Ποιοι τα λένε αυτά;
Οι δυνάμεις εκείνες και το πολιτικό προσωπικό που κυβερνούν το τόπο μας τα τελευταία 50 χρόνια. Αλλάζουν παρατάξεις, κόμματα και χρώματα για να μπορούν κάθε φορά να παραπλανούν τον λαό.
Τι κρύβουν και δεν ομολογούν;
Την αιτία η οποία έχει ως αποτέλεσμα αυτού του είδους τα έργα να μην μπαίνουν σε προτεραιότητα ή να μην υλοποιούνται καθόλου. Δεν είναι ότι δεν την ξέρουν. Προσπαθούν να την αποκρύψουν γιατί είναι η πηγή, η μήτρα των προβλημάτων που όμως είναι οξυγόνο, ζωή και ανάπτυξη για το σύστημα που ζούμε. Είναι η ανάπτυξη και η μεγέθυνση των επιχειρηματικών ομίλων μέσα από την ενίσχυση της κερδοφορίας τους και της ανταγωνιστικότητας τους. Όταν κερδίζουν αρκετά θα γίνει το έργο, εάν όχι είτε δεν θα γίνει καθόλου, είτε θα κάνει χρόνια να τελειώσει.
Χαρακτηριστικό κομμάτι ο τομέας της κατασκευής, της συντήρησης του Οδικού Δικτύου.
Ποια είναι η πραγματικότητα και η εμπειρία;
Τεράστια μείωση του μόνιμου προσωπικού στις αντίστοιχες Διευθύνσεις Τεχνικών Έργων.
Τα ελάχιστα μηχανήματα που υπάρχουν είναι κακοσυντηρημένα, παροπλισμένα και μη στελεχωμένα με προσωπικό, με αποτέλεσμα να σαπίζουν, αδιαφορώντας και για τα χρήματα που δαπανήθηκαν για την αγορά τους. Όπου επιλεχθεί η συντήρηση τους δεν υπάρχει προσωπικό. Και όταν επιλεχθεί ιδιώτης δεν υπάρχει δυνατότητα ελέγχου του αποτελέσματος, αλλά και η εξόφλησή του είναι αργοπορημένη με αποτέλεσμα να μην εκδηλώνεται ενδιαφέρον.
Όποιο έργο γίνεται δεν υπάρχει προσωπικό της Περιφέρειας μετά την ολοκλήρωση του να το επιβλέπει και να το συντηρεί.
Πως αντιμετωπίζεται αυτό;
Με αποσπασματικές εργολαβίες της τελευταίας στιγμής μέσω απευθείας αναθέσεων, είτε μέσω της διαδικασίας των διαγωνισμών που αναλαμβάνουν πάλι ιδιωτικές εταιρείες.
Τι λέει η εμπειρία;
Οι εταιρείες έχουν συνήθως και άλλα έργα με όχι το απαιτούμενο προσωπικό, με αποτέλεσμα να παίρνουν συνεχείς παρατάσεις για την ολοκλήρωση αυτών. Να ζητάνε αναθεώρηση τιμών προς τα πάνω κάθε λίγο. Να «ανακαλύπτουν» αρκετές φορές εργασίες που δεν είχαν προβλεφθεί και να παίρνουν Συμπληρωματικές Συμβάσεις (επιπλέον χρήματα). Να διακόπτουν τα έργα λόγω μη έγκαιρης χρηματοδότησης. Και να αλληλοσπαράσσονται στις διαδικασίες του διαγωνισμού όταν το έργο είναι μεγάλο και το χρήμα πολύ, με αποτέλεσμα την μεγάλη καθυστέρηση έναρξης τους. Και πολλές φορές να παρατάνε τα έργα όταν δεν τους συμφέρει η συνέχιση τους ή να διαπραγματεύονται την παραμονή τους με τους δικούς τους όρους.
Μια νέα μέθοδος που σχεδιάζουν είναι ο Αναπτυξιακός Οργανισμός Α.Ε.
Ουσιαστικά ένας μεσολαβητής που δεν θα απολογείται και δεν θα ελέγχεται από τα εκλεγμένα όργανα, Περιφερειακό Συμβούλιο & Περιφερειακή Επιτροπή και θα δίνει τις δουλειές στον ιδιωτικό τομέα, παρακάμπτοντας ότι έχει μείνει από τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες.
Όλο το Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης -που είναι ευθύνη της Περιφέρειας- είναι σχεδιασμένο 50-70 χρόνια πριν. Συντηρείται κάθε 20 έως 40 χρόνια.
Οι κύριοι άξονες του είναι:
Αργοστόλι – Πόρος.
Πόρος-Σκάλα-Κατελειός-Χιονάτα.
Αργοστόλι-Ληξούρι.
Ληξούρι.
Αργοστόλι-Ζόλα.
Αργοστόλι-Διβαράτα-Φισκάρδο.
Αργοστόλι-Διλινατα-Διβαράτα&Μακρυώτικα-Δρακοπουλάτα-Αγία Ευφημία.
Αργοστόλι-Αγία Ευφημία-Νεοχώρι-Μεσοβούνια-Βασιλικάδες.
Αργοστόλι-Σάμη.
Σάμη-Πόρος.
Σάμη-Καραβόμυλος-Αγία Ευφημία.
Βαθύ Ιθάκης – Κιόνι.
Υπόλοιπο Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο Ιθάκης.
Τα γνωστά σε όλους προβλήματά του είναι ότι:
Δεν υπάρχουν νέες χαράξεις που να δίνουν διέξοδο για τα επόμενα χρόνια.
Δεν υπάρχουν διαπλατύνεις που θα διευκολύνουν άμεσα.
Κτυπημένο από τους σεισμούς του 2014 (σε πολλά σημεία ακόμα), από τον «ΙΑΝΟ», τον «ΜΠΑΛΛΟ» και άλλα φυσικά φαινόμενα.
Έλλειψη διαγραμμίσεων στο μεγαλύτερο μέρος του Δικτύου και όπου υπάρχει είναι με υλικό χαμηλής ποιότητας.
Έλλειψη οδοφωτισμού.
Η Οδική σήμανση κατεστραμμένη, ελλιπής και αναχρονιστική.
Λείπουν τα Συστήματα Αναχαίτησης (μπάρες) από μεγάλο μέρος του επικίνδυνου Οδικού Δικτύου.
Ο τάπητας στους περισσότερους άξονες με επικίνδυνες λακκούβες παγίδες, σκασίματα και διαβρώσεις.
Μεγάλες ελλείψεις σε βραχοπροστασία στα πρανή και όπου υπάρχει μη έλεγχος και συντήρηση του.
Έλλειψη όμορων αντιδιαβρωτικών και αντιπλημμυρικών έργων προστασίας του Οδικού Δικτύου.
Ελλιπής θαμνοκοπή της βλάστησης με επικίνδυνες συνέπειες για τους οδηγούς και τον κίνδυνο πυρκαγιάς.
Ελλιπής καθαριότητα του Οδικού Δικτύου.
Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης:
Γιατί δεν έχει γίνει η θαμνοκοπή ενώ έχουμε φτάσει στα μέσα Ιουνίου;
Γιατί δεν υπάρχουν διαγραμμίσεις, οδοφωτιμός και μπάρες προστασίας σε μεγάλα τμήματα του Οδικού Δικτύου;
Πότε και σε ποια σημεία σκοπεύετε να κάνετε βραχοπροστασία;
Τι ‘άμεσα μέτρα θα πάρετε για την επισκευή των τμημάτων του Οδικού Δικτύου που έχουν κτυπηθεί από τον «ΙΑΝΟ»;
Ποια σημεία και εργασίες του Οδικού Δικτύου ΔΕΝ υπάρχουν στον προγραμματισμό σας για να εκτελεστούν άμεσα έργα;
Πως θα αντιμετωπιστούν όλες οι παραπάνω χρόνιες ελλείψεις που αναφέραμε;
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
Νίκος Γκισγκίνης, Αλεξάνδρα Μπαλού, Παναγιώτης Σοφός
12.06.2024
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ:
Κέρκυρα: «Κανόνι» από την FTI. Μέτρα και πρωτοβουλίες για την προστασία των εργαζομένων μετά την πτώχευση της FTI.
Η είδηση της αναστολής λειτουργίας του τουριστικού κολοσσού FTI, που φημολογούνταν εδώ και αρκετό καιρό, βρήκε τους εργαζόμενους στην αιχμή της τουριστικής περιόδου. Στην κούραση από την ένταση της δουλειάς ήρθε να προστεθεί η αβεβαιότητα.
Η κατάρρευση του γερμανικού τουριστικού ομίλου FTI και οι ανησυχίες που εκφράζονται για ντόμινο στον τουριστικό κλάδο είναι η άλλη όψη των ρεκόρ που καταγράφει ο τουρισμός στη χώρα μας, ειδικά τα τελευταία χρόνια, και της «εξωστρέφειάς» του, για την οποία πανηγυρίζουν η κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα. Παρόμοια κατάσταση είχε δημιουργηθεί και με την πτώχευση του βρετανικού ομίλου «Thomas Cook», η οποία άφησε στα κρύα του λουτρού χιλιάδες τουρίστες σε όλο τον κόσμο, ενώ η χιονοστιβάδα παρέσυρε και πολλές άλλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον Τουρισμό και στην Εστίαση.
Τι δείχνουν όλα αυτά;
Ότι ο Τουρισμός είναι μια σούπερ κερδοφόρα μπίζνα, όπου κυριαρχούν μια χούφτα μονοπωλιακοί όμιλοι, με παγκόσμια εμβέλεια. Αυτό σημαίνει ότι ο «εξωστρεφής» τουρισμός στη χώρα μας είναι άμεσα εκτεθειμένος στις διεθνείς οικονομικές και γεωπολιτικές εξελίξεις, ακόμα και στα «κανόνια» μεγάλων τουριστικών ομίλων, με τον κίνδυνο να μείνουν αμανάτι χιλιάδες εργαζόμενοι, τουρίστες και επαγγελματίες στη διάρκεια της τουριστικής σεζόν.
Την ίδια ώρα, στην Ελλάδα των τουριστικών ρεκόρ περισσότερα από τα μισά λαϊκά νοικοκυριά δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ούτε μια μέρα διακοπές μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού είναι σταγόνα στον ωκεανό και γεμάτα «κόφτες», ενώ το κόστος των μεταφορών (ακτοπλοϊκών, αεροπορικών ή και οδικών) έχει γίνει απλησίαστο.
Αυτήν την αντίφαση ενισχύει η «εξωστρέφεια» του τουρισμού και την ίδια ώρα το παράδειγμα της FTI προειδοποιεί:
Αυτά συμβαίνουν στον πιο «εύρωστο» και «εξωστρεφή» κλάδο της οικονομίας. Εκεί που το χρήμα ρέει ασταμάτητο και όλες οι κυβερνήσεις επιχαίρουν για την επέκταση της σεζόν.
Αυτοί που την πληρώνουν πρώτοι είναι οι εκατοντάδες εργαζόμενοι στον Τουρισμό, που περίμεναν πώς και πώς τη σεζόν για να βγάλουν τα σπασμένα του χειμώνα, αλλά δεν ξέρουν τι τους ξημερώνει. Εργαζόμενοι δηλαδή που κινδυνεύουν άμεσα να μείνουν χωρίς εισόδημα, ενώ μεγάλη είναι η πιθανότητα να χάσουν δεδουλευμένα και αποζημιώσεις σε περίπτωση απόλυσης, λόγω του πτωχευτικού κώδικα που ευνοεί τράπεζες και κράτος. Παράλληλα, στον αέρα βρίσκεται και η ασφαλιστική κάλυψη των εργαζομένων, κάτι που θα οδηγήσει ειδικά τους εποχιακούς να χάσουν το επίδομα ανεργίας. Την ίδια στιγμή, το γερμανικό κράτος έχει δεσμεύσει όλη την περιουσία του ομίλου και των θυγατρικών εταιρειών, θέλοντας να διασφαλίσει τα συμφέροντά του.
Στην Κέρκυρα οι εξελίξεις αυτές αφορούν 500 περίπου εργαζόμενους στα ξενοδοχεία, στο γραφείο Γενικού τουρισμού της meeting point αλλά και μικροεπαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.
Οι εργαζόμενοι με τα Σωματεία τους έδωσαν από την πρώτη μέρα απάντηση με συγκέντρωση στο αεροδρόμιο και απεργιακή κινητοποίηση έχοντας στο πλευρό τους το Ε.Κ. Κέρκυρας. Τις κινητοποιήσεις στήριξε και συμμετείχε η Λαϊκή Συσπείρωση, ενώ έλαμψαν δια της απουσίας τους οι εκπρόσωποι της Περιφερειακής Αρχής.
Την ίδια μέρα η Υπουργός Τουρισμού κα Κεφαλογιάννη, από την Κεφαλονιά που περιόδευε, κατά την διάρκεια των δηλώσεών της για τον Τουρισμό, δεν βρήκε μια λέξη να πει για τις συνέπειες στους εργαζόμενους από την πτώχευση της FTI.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Ε.Κ. Κέρκυρας, τα ξενοδοχεία θα συνεχίσουν την λειτουργία τους με εταιρία συμφερόντων της ιδιοκτησίας Ρίζου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε ανακοίνωσή του «για να είναι βέβαια και καλή η “επόμενη” μέρα θα πρέπει:
1) Το διάδοχο σχήμα να αναλάβει όλες τις υποχρεώσεις έναντι των εργαζομένων ως διάδοχος εταιρία.
2) Να τηρηθεί απαρέγκλιτα η Σ.Σ.Ε. και ενδεχόμενοι ευνοϊκότεροι οροί. Συνεχίζεται ο αγώνας για τα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στο γραφείο γενικού τουρισμού της meeting point οι οποίοι παραμένουν στον αέρα».
Επερωτάται ο κ. Περιφερειάρχης:
Τι πρωτοβουλίες θα πάρει για την διασφάλιση όλων των δικαιωμάτων των εργαζομένων;
Θα εκφράσει προς την κυβέρνηση την απαίτηση να απορροφηθούν και οι εργαζόμενοι της meeting point, να καλυφθούν οικονομικά και ασφαλιστικά όπως εκφράζουν οι ίδιοι στα αιτήματά τους;
Γνωρίζει η Περιφερειακή Αρχή, τις επιπτώσεις σε μικροεπαγγελματίες που συνεργάζονται με τις συγκεκριμένες ξενοδοχειακές μονάδες και τι πρωτοβουλίες θα πάρετε για την αντιμετώπισή τους;
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
Νίκος Γκισγκίνης , Αλεξάνδρα Μπαλού , Παναγιώτης Σοφός
12.06.2024
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ:
Χωρίς Αθλητικές Υποδομές και η Ζάκυνθος
Οι υποσχέσεις για σύγχρονο Αθλητικό Κέντρο, Κλειστό Γυμναστήριο και Κολυμβητήριο, το Ενωσιακό Γήπεδο Γαϊτανίου κ.α. παραμένουν χωρίς αντίκρισμα. Τι μέτρα θα πάρετε για την δημιουργία αθλητικών υποδομών στην Ζάκυνθο;
Πίσω από τα μεγάλα λόγια, για τη μεγάλη σημασία που έχει ο αθλητισμός για την υγεία, την ανάπτυξη και την καλλιέργεια του πνεύματος, ιδιαίτερα των νέων, η έλλειψη υποδομών και η εγκατάλειψη των υπαρχόντων, παρά τη μεγάλη προσπάθεια αθλητών και προπονητών δυσκολεύει όλους όσους θέλουν να ασχοληθούν.
Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε ακούσει από υπουργούς και κυβερνήσεις για τον εκσυγχρονισμό των αθλητικών εγκαταστάσεων. Η πραγματικότητα όμως διαψεύδει τους διάφορους πανηγυρισμούς . Σε όλα τα νησιά μας, δεν υπάρχουν αθλητικές υποδομές οι οποίες να τηρούν τις προϋποθέσεις για τη σωστή άθληση των παιδιών.
Στη Ζάκυνθο, ο μοναδικός χώρος πραγματοποίησης προπονήσεων και αγωνισμάτων στίβου παραμένει το Δημοτικό Στάδιο. Το μισό κτίριο του πολυχώρου κάτω από τις κερκίδες, όπου υπάρχουν αποδυτήρια και μπορούν να στεγαστούν πολλές δραστηριότητες, παραμένει «κλειδωμένο» λόγω ακαταλληλότητας από τους σεισμούς του 2018 , στερώντας πολύτιμες υποδομές. Πρόκειται για κτίριο που ουσιαστικά δεν έχει συντηρηθεί από την κατασκευή του (1979 – 1980), με διαχρονική ευθύνη όλων των έως και σήμερα κυβερνήσεων, Περιφερειακών και Τοπικών Αρχών.
Αντίστοιχα, από το 2009 κρίθηκε ακατάλληλο και κατεδαφίστηκε – χωρίς ποτέ να κατασκευαστεί νέο – το Κλειστό Γυμναστήριο που στέγαζε άλλες αθλητικές δραστηριότητες (κάλυπτε ανάγκες μπάσκετ, βόλεϊ και άλλων αθλημάτων).
Το πρόβλημα είναι συνολικότερο στις αθλητικές υποδομές. Τα γήπεδα ποδοσφαίρου είναι σε άθλια κατάσταση Ενωσιακό γήπεδο Γαϊτανίου, Αγ. Κήρυκα, Αγ. Λέων, Αμπελόκηποι, Αλυκών κ.α. (αποδυτήρια, επικίνδυνες περιφράξεις, χλοοτάπητας κατεστραμμένος κλπ). Για κλειστό γυμναστήριο χρησιμοποιείται ένα σχολικό γυμναστήριο, ενώ δεν υπάρχει δημόσια πισίνα, Κολυμβητήριο, στο νησί. Στη Ζάκυνθο μάλιστα, υπάρχει η πρωτοτυπία να διεξάγονται αγώνες στα σχολικά κτίρια νησιού.
Πρόκειται για υποδομές τις οποίες στερείται το κατά τ’ άλλα «πλήρως ανεπτυγμένο» τουριστικά νησί, όπου οι ανάγκες άθλησης της νεολαίας και του λαού, όπως συμβαίνει και με άλλες ανάγκες, υπολογίζονται ως κόστος, δεν «χωρούν» στους σχεδιασμούς κυβερνήσεων και Περιφερειακών – Τοπικών «αρχόντων». Την ίδια ώρα, λόγω και του «μοντέλου ανάπτυξης» που ακολουθείται, τα ναρκωτικά «θερίζουν» , όπως επίσης η υποκουλτούρα και η λογική τύπου …Λαγανά, μακριά από τα λαϊκά έθιμα και τον πολιτισμό του νησιού.
Όλα αυτά, την ώρα που γυμνάζονται χιλιάδες παιδιά, πολλά δε με τεράστιες επιτυχίες σε πανελλαδικό ή ακόμα και διεθνές επίπεδο. Με τους γυμναστές, προπονητές και γονείς να κρατούν ανοικτό τον υπέροχο δρόμο του αθλητισμού για τα παιδιά τους.
Σε αντίθεση, το κράτος , προηγούμενες και σημερινές κυβερνήσεις, ακολουθούν την πολιτική της υποχρηματοδότησης, υποστελέχωσης και εμπορευματοποίησης του αθλητισμού. Συνεχίζεται απαρέγκλιτα η πολιτική της εκχώρησής ενός ακόμα κοινωνικού αγαθού σε ιδιώτες, που κορυφώθηκε μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 , διανθισμένη με το διαχρονικό κυβερνητικό άλλοθι του κόστους και της αδυναμίας συντήρησης των εγκαταστάσεων, της απαλλαγής του κράτους από τα έξοδα κ.ο.κ.
Ο πραγματικός χρηματοδότης της κατασκευής ή της ανακαίνισης των αθλητικών εγκαταστάσεων, που είναι ο λαός, είτε είναι αποκλεισμένος από αυτές, είτε υποχρεώνεται να πληρώσει αδρά στην περίπτωση που θέλει να κάνει χρήση αυτών.
Από την άλλη βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη αφού οι Σύλλογοι από τις νησιωτικές περιοχές είναι πιο επιβαρυμένοι για τις μετακινήσεις τους.
Μπροστά στα οξυμένα αυτά προβλήματα, οι εκάστοτε κυβερνήσεις όπως και η σημερινή, η Περιφέρεια αλλά και όλες οι Δημοτικές Αρχές της Ζακύνθου, για να αποφύγουν τις ευθύνες τους διαχρονικά πετάνε το «μπαλάκι» των ευθυνών ο ένας στον άλλον, εμπαίζοντας τους Συλλόγους και τον λαό της περιοχής.
Η συνήθης τακτική είναι:
Οι Προγραμματικές Συμβάσεις ανάμεσα σε Περιφέρεια και Δήμο , για να καλύπτονται οι καθυστερήσεις του ενός ή του άλλου φορέα. Η πορεία σκοντάφτει σε εργολαβικές δυσκολίες, καθυστερήσεις, μη πληρωμές κλπ, αποτέλεσμα της αποψίλωσης από προσωπικό του Δήμου και της Περιφέρειας και ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών.
Οι εγγραφές σε Προϋπολογισμούς και Ανακοινώσεις από χρόνο σε χρόνο: Στον προϋπολογισμό του 2022 της Περιφέρειας εγγράφτηκαν 2 εκ. για το κλειστό Γυμναστήριο Ζακύνθου, δεν έγινε τίποτα, αφαιρέθηκαν από τον προϋπολογισμό του 2023 και μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία νέα εγγραφή.
Η μη ιεράρχηση των αναγκών του λαού στην δέσμευση κονδυλίων: Για το Κολυμβητήριο Ζακύνθου δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη ή εγγραφή σε κανέναν προϋπολογισμό μέχρι σήμερα.
Επερωτάται οκ. Περιφερειάρχης:
Έχει υπογράψει η Π.Ε. Ζακύνθου, Προγραμματικές Συμβάσεις με τον Δήμο Ζακύνθου: Για ποιες αθλητικές υποδομές; Σε ποια φάση βρίσκονται αυτές;
Ποιες αθλητικές υποδομές έχει αναλάβει αυτοτελώς η Π.Ε Ζακύνθου; Ποια είναι η εξέλιξη;
Θα πάρετε μέτρα για την άμεση επαναλειτουργία του Κλειστού Προπονητηρίου του Δημοτικού Σταδίου;
Ποια η πρόβλεψη και ο σχεδιασμός σας για την κατασκευή Κλειστού Γυμναστηρίου και Κολυμβητηρίου στην Ζάκυνθο;
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης
Νίκος Γκισγκίνης , Αλεξάνδρα Μπαλού , Παναγιώτης Σοφός
12.06.2024
*Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου, χωρίς την προηγούμενη άδεια των «Συντελεστών» του portoni.gr.