Εισήγηση της Λαϊκής Συσπείρωσης για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στο Δήμο Ληξουρίου

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΛΗΞΟΥΡΙΟΥ

Είναι γνωστό ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα ταλανίζει την πόλη του Ληξουρίου και συνολικά  την περιοχή μας, όχι μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά ακόμα και τους χειμερινούς.

Τα μποτιλιαρίσματα, τα διπλοπαρκαρισμένα οχήματα, τα πρόστιμα για παράνομη στάθμευση κ.α., δημιουργούν ένα σκηνικό χάους ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι χρήστες του οδικού δικτύου – οδηγοί, πεζοί και ποδηλάτες – αντιμετωπίζουν πρόβλημα στις  μετακινήσεις καθώς δεν υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές στο παραλιακό μέτωπο και ειδικά στην πρόσβαση από και προς το λιμάνι, όπως και κατά τη διάρκεια επιβίβασης – αποβίβασης οχημάτων από το φέριμποτ, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση, άγχος, εκνευρισμός και επιθετικότητα. Αυτό το πρόβλημα δεν έχει μόνο τεχνική διάσταση, αλλά έχει  και οικονομική – πολιτική, αφού επιδρά κοινωνικά και φυσικά, η επίλυσή του απαιτεί σοβαρές παρεμβάσεις με τις ανάλογες δαπάνες.

Στοιχεία του προβλήματος είναι:

  1. Το προβληματικό ρυμοτομικό σχέδιο της πόλης, οι στενοί και ακατάλληλοι δρόμοι, οι αδιέξοδοι και οι μη διανοιγμένοι, οι μη ασφαλτοστρωμένοι και τσιμεντοστρωμένοι, οι δρόμοι χωρίς διαγράμμιση, η προβληματική οριζοντιογραφία τους, τα οικοδομικά τετράγωνα που έχουν παρωχημένη σχεδίαση, κ.α. Η πρόσφατη ασφαλτόστρωση ελάχιστων δρόμων μέσα στην πόλη του Ληξουρίου και οι σημειακές παρεμβάσεις, δεν αλλάζουν την εικόνα. Σε όλα τα χωριά της Παλικής, ιδιαίτερα της Ανωγής, μετά τους σεισμούς του ‘14 και τον Ιανό, η άσχημη κατάσταση του οδικού δικτύου έγινε ακόμη πιο εμφανής και προβληματική.
  2. Γενικότερα το υπάρχον οδικό δίκτυο είναι κακοσυντηρημένο και πεπαλαιωμένο, με ανύπαρκτα πεζοδρόμια, χωρίς ράμπες για ΑΜΕΑ και με σημαντικές φθορές.
  3. Η ανυπαρξία οριοθετημένων και σηματοδοτημένων χώρων στάθμευσης, έχει αποτέλεσμα τα διπλά και επικίνδυνα παρκαρίσματα, ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες και ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες, το παρκάρισμα στην πόλη του Ληξουρίου γίνεται ένας εφιάλτης για τον κάθε συμπολίτη μας. Εικόνες όπως αυτές που ακόμη και το άγαλμα Λασκαράτου να καλύπτεται από αυτοκίνητα υψώνοντας τείχος προς την θάλασσα, είναι ενδεικτικές του προβλήματος.
  4. Η αποβίβαση και η επιβίβαση επίσης στο φέριμποτ μετατρέπεται σε επικίνδυνη οδύσσεια για τους επιβάτες και τα πληρώματα, που διαχειρίζονται με κινδύνους και δυσκολία την κατάσταση, ιδιαίτερα σε περιόδους αιχμής.
  5. Το γεγονός επίσης ότι δεν υπάρχει πιάτσα ΤΑΧΙ στο Λιμάνι αποτελεί διεθνή πρωτοτυπία που ταλαιπωρεί κατοίκους και επισκέπτες.
  6. Κράτος, Περιφέρεια και Δήμος παρέχουν ελλιπή έως και ανύπαρκτη οδική παιδεία και κουλτούρα. Δηλαδή δεν υπάρχουν δράσεις εκπαίδευσης και επιμόρφωσης που να ξεκινούν από τα δημοτικά σχολεία και να ολοκληρώνονται με την ηλικία της απόκτησης άδειας οδήγησης, αλλά και να συνεχίζονται με διάφορου τύπου επιμορφώσεις.

 Είναι προφανές ότι η υποχρηματοδότηση  και η έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού από το κράτος για την δημιουργία ασφαλών υποδομών, αλλά και η έλλειψη ενδιαφέροντος από την Δημ. Αρχή να σκύψει ουσιαστικά πάνω στο θέμα, λειτουργεί απαγορευτικά στην επίλυση των παραπάνω προβλημάτων.  Σε ένα ακόμη ζήτημα που αποτελεί σύγχρονη λαϊκή ανάγκη,  Κράτος, Περιφέρεια και Δήμος, δεν ανταποκρίνονται στην λύση του, ακριβώς  γιατί δεν υπάρχει  η αντίστοιχη προτεραιότητα. Υλοποιώντας κατά γράμμα την επιλεξιμότητα έργων που χρηματοδοτούνται από τα διάφορα προγράμματα της ΕΕ και που κύρια εξυπηρετούν τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα αφήνουν απέξω και στον αυτόματο τα έργα που εξασφαλίζουν  την ασφαλή και σύγχρονη κυκλοφορία όλων των συνδημοτών μας.

Εκεί οφείλονται τα υποτυπώδη και τα παρωχημένα μέτρα οδικής ασφάλειας και της προστασίας των πεζών, ακόμη και σε κεντρικές οδούς (π.χ. κεντρική οδική αρτηρία του Ληξουρίου). Αυτά, δεν ανταποκρίνονται στην ανάγκη αποτροπής ανάπτυξης μεγάλων ταχυτήτων και ηχορύπανσης. Δεν ανταποκρίνονται στην ανάγκη της ασφαλούς διέλευσης πεζών και ποδηλάτων, αφού δεν υπάρχουν ο στοιχειώδης ασφαλής ποδηλατικός διάδρομος και οι ασφαλείς και επαρκείς περιπατητικές ζώνες που να οδηγούν με ασφάλεια ποδηλάτες και πεζούς εκτός και εντός πόλης.

Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση, κάνουμε σήμερα τις παρακάτω ενδεικτικές προτάσεις , συμβάλλοντας στον απαραίτητο διάλογο που πρέπει να αναπτυχθεί.

  1. Απαιτούνται δράσεις και υποδομές στο παραλιακό μέτωπο, οριοθέτηση οδού ήπιας κυκλοφορίας, απαγόρευση στάθμευσης και οριοθέτηση λωρίδας κυκλοφορίας για ποδηλάτες.
  2. Εξασφάλιση σύνδεσης του λιμένα με το επαρχιακό δίκτυο μέσω κάθετων οδών και σύνδεση με την περιφερειακή οδό Ληξουρίου.
  3. Δημιουργία καλά οργανωμένου χώρου στάθμευσης (φυλασσόμενο από προσωπικό του Δήμου με μόνιμη και σταθερή σχέση εργασίας, τους καλοκαιρινούς μήνες, φωτιζόμενο) με σαφή προσδιορισμό και οριοθέτηση για όλα τα οχήματα.
  4. Καθορισμός μονοδρομήσεων και πεζοδρομήσεων στον κεντρικό ιστό της πόλης (οδός Στυλιανού Τυπάλδου, Παντοκράτορας, διασταύρωση Γηροκομείου, οδός Μαραθώνος, κ.α.), μετά από νέα και επικαιροποιημένη κυκλοφοριακή μελέτη.
  5. Πινακίδες ρυθμιστικές και πληροφοριακές καθώς και πινακίδες αναγγελίας κινδύνου.
  6. Διάνοιξη νέων δρόμων , όπως βόρειος περιφερειακός Ληξουρίου προς Ριτσάτα, για την αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης όπως και στα χωριά, σε όποια σημεία απαιτείται, για την εξασφάλιση ομαλής κινητικότητας.
  7. Ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου για ήπιες δραστηριότητες π.χ. ποδηλατόδρομοι. Διάνοιξη ποδηλατοδρόμων και διαδρόμων περιπάτου στους κεντρικούς άξονες ώστε με ασφάλεια να οδηγούν ποδηλάτες και πεζούς έξω και μέσα στην πόλη.
  8. Ασφαλτόστρωση όλων των δρόμων της πόλης του Ληξουρίου και των χωριών της ευρύτερης περιοχής.
  9. Αποσυμφόρηση των δρόμων που οδηγούν μέσα και έξω από την πόλη, ώστε να εξυπηρετείται επαρκώς η διπλή λωρίδα.
  • Αντιπλημμυρική μελέτη με τα αντίστοιχα έργα για την πόλη του Ληξουρίου. (ποτάμι, περιοχή Αστυνομίας – Ξενοδοχείου “Summery”, πεζόδρομος Γρ. Λαμπράκη, κεντρική πλατεία κ.α.)
  • Επαρκής φωτισμός, σήμανση, διαγράμμιση και μπάρες προστασίας σε όλο το οδικό δίκτυο με προτεραιότητα σε δρόμους με μεγαλύτερη κυκλοφορία (π.χ. επαρχιακό οδικό δίκτυο, περιφερειακός).
  • Καθορισμός ώρας τροφοδοσίας των καταστημάτων ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες κατόπιν συνεννόησης με τον εμπορικό σύλλογο της πόλης μας.
  • Εξασφάλιση δημοτικού mini-bus με καθημερινά δρομολόγια σε όλα τα χωριά και τις παραλίες.
  • Εξασφάλιση χώρου οργανωμένης και σύγχρονης στάθμευσης σε παραλίες με αυξημένη επισκεψιμότητα όπως Ξι, Μέγας Λάκκος, Πετανοί και Αθέρας.
  • Πρόβλεψη για την διαπλάτυνση δρόμων στο βασικό οδικό δίκτυο εντός οικισμών και εξασφάλιση κοινόχρηστου χώρου δωρεάν στάθμευσης σε οικισμούς που αντιμετωπίζουν τέτοιο πρόβλημα (π.χ. Μονοπωλάτα, Δαμουλιανάτα, Χαβριάτα κ.α.). Ταυτόχρονα σε όλους τους παραδοσιακούς οικισμούς της Παλικής να γίνουν έργα ανάπλασης και ανάδειξης των εσωτερικών δρόμων – σοκακιών κάτι που θα εξυπηρετήσει τόσο τους μόνιμους κατοίκους όσο και τους επισκέπτες.
  • Διεύρυνση – επέκταση ρυμοτομικού σχεδίου Ληξουρίου και επαναπροσδιορισμός ΖΟΕ και βιοτεχνικής ζώνης, που θα έχει άμεση και θετική επίδραση και στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος με την αποτροπή διέλευσης βαρέων οχημάτων από το κέντρο της πόλης του Ληξουρίου.
  • Λήψη μέτρων για το σοβαρό πρόβλημα τη ηχορύπανσης και των υψηλών ταχυτήτων εντός πόλης και χωριών, ιδιαίτερα στις κεντρικές αρτηρίες, Ληξουρίου, Λιβαδίου, Μαντζαβινάτων, Μονοπωλάτων, Αγίας Θέκλης κ.α.
  • Λήψη Αυξημένων μέτρων οδικής ασφάλειας (διαβάσεις πεζών, διαγραμμίσεις, φωτισμός κ.α.) στις περιοχές πλησίον των σχολικών συγκροτημάτων.
  • Να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη και ασφαλής πρόσβαση οχημάτων σε όλο το οδικό δίκτυο ειδικά σε πυκνοκατοικημένες γειτονιές του Ληξουρίου
  • Να εξασφαλιστεί η γρήγορη, απρόσκοπτη και ασφαλής πρόσβαση των ασθενοφόρων και όλων των οχημάτων για υγειονομικά περιστατικά από και προς το Μαντζαβινάτειο (ασφαλτόστρωση του κάθετου δρόμου από το Νοσοκομείο στην παραλιακή Οδό).
  • Να συντηρηθούν (τσιμεντοστρώσεις – ασφαλτοστρώσεις – έργα αποχέτευσης ομβρίων) όλοι οι κοινοτικοί και οι αγροτικοί δρόμοι της Παλικής. Ιδιαίτερη μέριμνα να δοθεί στους αγροτικούς δρόμους προς κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και στους δρόμους πυρασφάλειας ιδιαίτερα στην περιοχή της Ανωγής που είναι εντελώς ανοχύρωτη.

Θεωρούμε ότι η πόλη μας και τα χωριά μας με αυτές τις δράσεις μπορούν να γίνουν πιο ανθρώπινα και να δώσουν τη δυνατότητα στους κατοίκους και στους επισκέπτες της περιοχής μας να απολαμβάνουν την πόλη μας και τα χωριά μας, αλλά και να κάνουμε την καθημερινότητά μας πιο ασφαλή και πιο ευχάριστη.

Οι προηγούμενες προσπάθειες των συγκοινωνιακών μελετών και οισχετικοί προβληματισμοί τους πρέπει, επίσης, να αξιοποιηθούν ώστε επιτέλους να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα για την ανακούφιση των κατοίκων και των επισκεπτών του Δήμου μας

Θεωρώντας ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι ένα πρόβλημα πρωτίστως πολιτικό και επειδή η επιστήμη και η τεχνολογία σήμερα  μπορούν να συμβάλλουν θετικά στην κατεύθυνση αυτή, διεκδικούμε την υλοποίηση όλων των παραπάνω προτάσεων καθώς και την πόλη και τα χωριά που μας αξίζουν.

Ζητάμε η συγκεκριμένη εισήγηση να αποτελέσει θέμα ημερήσιας διάταξης σε προσεχές δημοτικό συμβούλιο.

Ληξούρι, 4 Μαΐου 2021

Οι δημοτικοί σύμβουλοι της Λαϊκής Συσπείρωσης Ληξουρίου

  1. Δαμουλιάνος Θοδωρής
  2. Καπάτος Βασίλης
  3. Μαντζουράτος Δημήτρης
  4. Συνοδινός-Βαλλιάνος Βαγγέλης
  5. Φαρακλός Βαγγέλης




Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου του δικτυακού τόπου και των υπηρεσιών που προσφέρονται σε αυτό, χωρίς την προηγούμενη άδειά εκπροσώπου της Ιστοσελίδας (portoni.gr). Δείτε τους Όρους Χρήσεις