Άγιος Σπυρίδων ο Τριμυθούντος Κύπρου

ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ Ο ΤΡΙΜΥΘΟΥΝΤΟΣ ΚΥΠΡΟΥ

Τα θαύματα με το κεραμίδι, το δάνειο και το χρυσό φίδι.

Της αγιογράφου, κριτικού βιβλίου – τέχνης Μαριλένας Φωκά (ΜΑ)

Στις 12 Δεκεμβρίου η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά έναν Άγιο που έφτασε σε μεγάλα πνευματικά ύψη, τον Άγιο Σπυρίδωνα Τριμυθούντος Κύπρου τον θαυματουργό (270- 348 μ.Χ.). Το σκήνωμά του που παραμένει αδιάφθορο φυλάσσεται σε ξυλόγλυπτυτη λάρνακα ως κεμήλιο στην Κέρκυρα και λιτανεύεται τέσσερεις φορές μέσα στο έτος ενώ αναρίθμητα είναι τα θαύματα που ο Άγιος έχει επιτελέσει.

Σαν θαύμα ορίζεται κάτι το οποίο κινεί το θαυμασμό μας, μας κάνει και απορούμε καθώς όταν επισυμβαίνει καταλύονται προσωρινά οι φυσικοί νόμοι, χωρίς να καταργούνται. Στη θεολογία θαύμα είναι « η έκτακη ενέργεια του Θεού». Στην παραγματικότητα το θαύμα δεν μπορεί να αποδειχθεί με το πεπερασμένο της λογκής και της γνώσης του ανθρώπου, απλά βιώνεται αναπάντεχα, ευχάριστα, λυτρωτικά. Οι Άγιοι έχουν ειδικό χάρισμα να μπορούν να θαυματουργούν στο όνομα του Θεού. Το ίδιο και ο Άγιος Σπυρίδωνας του οποίου το πιο διαδεδομένο από τα θαύματα του ήταν αυτό με το κεραμίδι που αφορούσε στην κατάδειξη του ομοουσίου της αδιάσπαστης ενότητας Του Τριαδικού Θεού. Η εν λόγω θαυματουργική «διδασκαλία» του Αγίου έλαβε χώρα επί Αυτοκράτορα Μεγάλου Κωνσταντίνου (272-337 μ.Χ.) κατά την περίοδο της πρώτης Οικουμενικής Συνόδου το 325 μ.Χ. στη Νίκαια της Βιθυνίας όταν το καράβι του χριστιανισμού ταλάνιζαν τα κύματα της αιρετικής διδασκαλίας του Αρείου (256-336 μ.Χ.). Ο πλανεμένος θεολόγος και επίσκοπος Αλεξανδρείας, επιρρεασμένος από τον Αριστοτέλη σε μια προσπάθεια κατανόησης της ανεξερεύνητης και υπερβατικής ουσίας Του Θεού κατέληξε στο εσφαλμένο θεώρημα περί κατωτερότητας της φύσης του Δευτέρου Προσώπου του Ιησού εφ΄όσον όπως πίστευε προήλθε από τον Πατέρα ως ον με θεϊκά χαρακτηριστικά στη βούληση του οποίου υποτασσόταν (θεωρία της υποταγής). Κατά τη δογματική, Ο Υιός γεννήθηκε αϊδίως από τον Πατέρα με γέννηση μυστηριακή, δεν είναι άναρχος εκ προελεύσεως αλλά δεν είναι ούτε κατώτερος του Πατέρα ούτε του Αγίου Πνεύματος και «έχει την αυτήν τιμή, δόξα και ουσία με Τον Γεννήτορα» (Θεοδώρου, 26).

Ο Άγιος Σπυρίδωνας, που μετείχε στη σύνοδο μαζί με τους Αγίους Νικόλαο και Αθανάσιο, μετά από έναν ρητορικό εντυπωσιασμό του φιλόσοφου Ευλόγιου ζήτησε να πάρει το λόγο. Κράτησε στο χέρι του ένα κεραμίδι και αναφωνώντας, «Εις το όνομα Του Πατρός» μια φωτιά βγήκε από αυτό και κατευθύνθηκε προς τον ουρανό. Στη φράση του «Και Του Υιού» νερό έτρεξε από το κεραμίδι προς τη γή, ενώ στο καταληκτικό «Και Του Αγίου Πνεύματος» μέσα στο χέρι του Αγίου Σπυρίδωνα έμεινε το χώμα. Με αυτό το παράδειγμα των τριών ενσωματωμένων στοιχείων (φωτιά, νερό, χώμα ) σε ένα σώμα (κεραμίδι) ο Άγιος έδειξε την ξεχωριστή υπόσταση Των Τριών Πρόσωπων και το αδιάσπαστο ομοούσιό Τους.

Ένα δεύτερο αξιομνημόνευτο θαύμα του Αγίου αφορά σε έναν φτωχό πολύτεκνο οικογενειάρχη που έχοντας χρέος σε έναν πλούσιο που δεν μπορούσε να αποληρώσει κινδύνευε να χάσει το σπίτι του. Ζήτησε ένα δάνειο από τον Άγιο ο οποίος όμως δεν είχε ένα τόσο μεγάλο ποσόν για να τον ελεήσει. Καθώς βημάτιζε στενοχωρημένος ένα φίδι σύρθηκε μέσα σε μια πρασινάδα. Ενθυμούμενος το ραβδί του Ααρών ο Άγιος ευχήθηκε στον Κύριο το φίδι να γινόταν χρυσάφι για να πλήρωνε ο φτωχός οικογενειάρχης το χρεός του και σήκωσε με το χέρι του το ερπετό που ακινητοποιήθηκε. Στο χέρι του Αγίου το φίδι μεταμορφώθηκε σε χρυσό. Περιχαρής και δοξάζοντας τον Θεό το έδωσε στο άνθρωπο που με τη σειρά του δίνοντάς το ένεχυρο ξεπλήρωσε τον εύπορο δανειστή του. Όταν ο φτωχός κατόρθωσε να πάρει το χρυσό φίδι πίσω και να το επιστρέψει στον Άγιο αυτός ευχαριστώνας Τον Μεγαλοδύναμο το απόθεσε στη γή όπου ξαναέγινε φίδι και έφυγε μακριά τους.

Στην αγιογραφική απόδοση του Αγίου Σπυρίδωνα που παραθέτω δια της εμής χειρός ιστορείται το θαύμα με το κεραμίδι και τον διαχωρισμό του στα τρία στοιχεία που το αποτελούν. Στην δεύτερη αγιογραφία εξεικονίζεται το θαύμα με το χρυσό φίδι και τον φτωχό οικογενειάρχη.

Ο Αγιος Σπυρίδων είναι προστάτης Άγιος της Κέρκυρας και πολιούχος Άγιος του Πειραιά.


(Πηγές : Ανδρέα Θεοδώρου Βασική Δογματική Διδασκαλία, εκδ. Αποστολικής διακονείας

ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ

ΜOUNT ATHOS 360 )

Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου του δικτυακού τόπου και των υπηρεσιών που προσφέρονται σε αυτό, χωρίς την προηγούμενη άδειά εκπροσώπου της Ιστοσελίδας (portoni.gr). Δείτε τους Όρους Χρήσεις