«Όλα για όλα»: Η ταινία του Μαρίνου Σκλαβουνάκη που γυρίστηκε εξ΄ ολοκλήρου στην Κεφαλονιά

Συνέντευξη του Μαρίνου Σκλαβουνάκη στην Κατερίνα Φωκά.


Ο Μαρίνος Σκλαβουνάκης έχει παρακολουθήσει στο ΕΚΠΑ μαθήματα σκηνοθεσίας κινηματογράφου, ιστορίας κινηματογράφου και σεναρίου. Έχει κάνει την πρακτική του δίπλα στον Γιάννη Οικονομίδη (Σπιρτόκουτο, Το μικρό ψάρι, κ.ά.) ενώ είναι 
ένας απο τους βασικούς του συνεργάτες. Επίσης ο Γιάννης Οικονομίδης έπαιξε στην πρώτη μικρού μήκους ταινία του με τίτλο «ΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΑ». Τα γυρίσματα της ταινίας αυτής έγιναν εξ ολοκλήρου στην Κεφαλονιά και η ταινία ολοκληρώθηκε πρόσφατα από το post production..
Το trailer της ταινίας
ΟΛΑ ΓΙΑ ΟΛΑ – Trailer from marinos on Vimeo.
Ποια είναι η σχέση σας με τον κινηματογράφο;
Ο κινηματογράφος ήταν πάντα η τέχνη που θαύμαζα περισσότερο. Για την ακρίβεια πιστεύω ότι οκινηματογράφος είναι η κορυφαία τέχνη, ή Τέχνη που ενώνει όλες τις υπόλοιπες. Μπορώ να πω με σιγουριά ότι από όταν πήγαινα στο γυμνάσιο και μέχρι σήμερα δεν έχει περάσει ημέρα που να μην έχω δεί κάποια ταινία. Πολύ γρήγορα όμως κατάλαβα ότι υπάρχουν διαφορετικά είδη κινηματογράφου και δεν μπορούν όλα να ονομαστούν Τέχνη.

Ποιές είναι οι κινηματογραφικές σας επιρροές ;
Το σινεμά το οποίο θαυμάζω είναι το Σινεμά των δημιουργών και ιδιαίτερα το ανθρωποκεντρικό και ψυχολογικό Σινεμά. Όταν λέμε Σινεμά των δημιουργών εννοώ τους σκηνοθέτες αυτούς που δεν είναι απλά “τεχνίτες” αλλά έχουν δημιουργήσει ένα προσωπικό ύφος που μεταφέρει τις απόψεις τους, τις εμμονές τους και την προσωπική τους οπτική. Όταν πάλι εννοώ ανθρωποκεντρικό και ψυχολογικό Σινεμά εννοώ τις ταινίες που οι δημιουργοί τους αγαπούν τον άνθρωπο και προσπαθούν να τον κατανοήσουν. Συγκεκριμένα μου αρέσουν σκηνοθέτες όπως ο Μάικ Λί, ο Ρόμπερτ Μπρεσσόν, ο Όζου, ο Βιγκό, ο Αμπάς Κιαροστάμι, οι αδελφοί Νταρντέν, ο Άκι Καουρισμάκι, ο Μπέργκμαν και πολλοί άλλοι.

Φωτογραφίες Δημήτρης Καϊόγλου

Είστε ο σεναριογράφος και ο σκηνοθέτης της ταινίας. Πως διαμορφώνεται η σχέση σας με τους ήρωες της ταινίας από την αρχή μέχρι το τέλος;
Η σχέση μας ήταν άριστη από πρίν όπως και έτσι παρέμεινε. Σαν σκηνοθέτης οφείλεις να αναζητάς τις λεπτομέρειες. Οφείλεις να γνωρίζεσαι καλά με τους ανθρώπους που παίζουν στο έργο σου ώστε να αναδείξεις στοιχεία της συμπεριφοράς τους που σου φαίνονται χρήσιμα. Στον ρεαλιστικό κινηματογράφο κατά την γνώμη μου ο ηθοποιός δεν υποδύεται κάποιον, δεν παριστάνει κάποιον αλλά συμμετέχει σε κάτι ο ίδιος με κομμάτια του εαυτού του. Ο σκηνοθέτης οφείλει επίσης να παρατηρεί τους ανθρώπους αυτούς ώστε να ξεχωρίζει τις διάφορες ποιότητες στην κίνηση και στον λόγο τους. Αυτό δημιουργεί αναπόφευκτα ένα δέσιμο με τους ηθοποιούς. Άρα εάν υπάρχει καλή πρόθεση η σχέση γίνεται καλύτερη όσο προχωράει το έργο. Η συνεργασία με τους ηθοποιούς δεν μπορεί να είναι ποτέ αυταρχική ή απόλυτη γιατί αυτοί είναι μέρος της διαδικασίας. Δεν μπορείς απλά να ζητάς κάτι, πρέπει να το αναζητάς μαζί τους και να το εκμαιεύεις..
Ποιά είναι η πλοκή της ταινίας;
Η υπόθεση έχει ως εξής : “Ο Μιχάλης (Γιάννης Οικονομίδης) έχει μια παραδοσιακή ταβέρνα και είναι χρεωμένος στις τράπεζες. Ο Αντρέας (Βασίλης Μπισμπίκης) πληροφορείται από τον φίλο του Μιχάλη ότι το προηγούμενο βράδυ έπαιξε χαρτιά στον τοκογλύφο του νησιού, γνωστό ως “Καρχαρία. Ο “Καρχαρίας” (Στάθης Σταμουλακάτος) διοργανώνει παράνομους αγώνες πόκερ και ταυτόχρονα δανείζει χρήματα στους καλεσμένους του. Ο Αντρέας δεν έχει άλλη επιλογή παρά μόνο να τα βάλει μαζί του, σκαλίζοντας όμως τις πληγές του δικού τους παρελθόντος. Έτσι η μόνη λύση είναι να μπει ένα στοίχημα…”
Γιατί επιλέξατε την Κεφαλονιά για τα γυρίσματα σας;
Δεν την επέλεξα ακριβώς αλλά ήταν αναγκαία προϋπόθεση αφού γράφοντας το σενάριο ξεκίνησα από το ειδικό και πήγα στο γενικό και όχι το αντίστροφο. Δεν ξεκίνησα δηλαδή από μια ιδέα και στη συνέχεια να αναζητήσω μέρος για το γύρισμα αλλά αντίθετα ξεκίνησα με αφετηρία εικόνες από το βουνό της Αγίας Δυνατής και προσπάθησα να φτιάξω ένα σενάριο με επίκεντρο την αίσθηση που σου προκαλεί το μέρος. Η φύση μπορεί να αντανακλάσει τα συναισθήματα των ηρώων αλλά και να διαμορφώσει χαρακτήρες. Εννοώ ότι εάν ο άνθρωπος ζεί σε ένα μέρος που η φύση είναι επιβλητική, συμπεριφέρεται διαφορετικά από όταν η φύση δείχνει να είναι στα μέτρα του. Και το μέρος εκεί είναι επιβλητικό, σου προκαλεί δέος, νοιώθεις μικρός….. Το τοπίο συνδέεται με την αλαζονεία του “Καρχαρία” αφού νοιώθει ότι είναι υπεράνω όλων. Ταυτόχρονα η αγριάδα της φύσης και ο ήχος από τις ανεμογεννήτριες που γυρίζουν σαν λεπίδες, αντικατοπτρίζει αυτό που διακυβεύεται στην ουσία της ταινίας.
Η έμπνευση δηλαδή της ταινίας προήλθε αποκλειστικά από την φύση της Κεφαλονιάς ;
Όχι μόνο. Εάν αυτό ίσχυε θα είχα δημιουργήσει ένα ντοκιμαντέρ. Επειδή όμως ταυτόχρονα είμαι λάτρης της μυθοπλασίας, ο σκοπός μου ήταν από την αρχή να τα συνδυάσω. Ταυτόχρονα με τις εικόνες της φύσης, είχα στο μυαλό μου έναν ήρωα με αναπτυγμένες τις έννοιες της αδελφοσύνης και του θάρρους. Αυτά λοιπόν ήταν τα πρώτα δύο συστατικά του σεναρίου. Από εκεί και πέρα το σενάριο έχει και την δική του πορεία πέρα από τις επιθυμίες του σεναριογράφου. Εννοώ ότι η ιστορία και οι χαρακτήρες οδηγούν το σενάριο κατά κάποιο τρόπο σε έναν σχετικό βαθμό.
Η υπόθεση της ταινίας μπορεί να έχει πολιτικό νόημα;
Όπως είναι τα πράγματα στις μέρες μας, όλα μπορούν να είναι πολιτική. Στην συγκεκριμένη ταινία ταυτόχρονα με την ιδέα ότι το θάρρος μπορεί να νικήσει την “υπεροχή”, στο μυαλό μου είχα την εξουσία και την αλαζονεία της. Εάν τυφλωθεί η εξουσία από την αλαζονεία μπορεί να την πατήσει από κάποιον που είναι διατεθειμένος να τα παίξει όλα για όλα.

ταινία θα προβληθεί σε εγχώρια φεστιβάλ;
Η ταινία θα προβληθεί αρχικά στο εξωτερικό σε διάφορα φεστιβάλ που ξεκινάνε από το Ιούνιο αυτού του έτους και φτάνουν μέχρι και το τέλος του 2019. Την έχω καταθέσει σε φεστιβάλ σε διάφορα κράτη όπως Αμερική, Καναδάς, Λατινική Aμερική, Ιρλανδία, Αγγλία, Γερμανία, Αυστραλία, Βουλγαρία, Ρουμανία και άλλα. Το επόμενο βήμα είναι να επιλεγεί για προβολή ώστε να διαγωνιστεί μαζί με τις υπόλοιπες ταινίες. Στην Ελλάδα τώρα έχουμε ως μεγαλύτερο φεστιβάλ την Δράμα ή οποία ζητάει όμως την πρώτη προβολή της ταινίας. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να γίνει δημόσια προβολή της ταινίας πριν από τις 22 Σεπτεμβρίου. Μετά την Δράμα θα συμμετάσχει σε άλλα εγχώρια φεστιβάλ.
Μιλήστε μας για τους βασικούς χαρακτήρες της ταινίας.
Οι βασικοί χαρακτήρες της ταινίας έχουν κάτι το οριακά υπερβολικό στην συμπεριφορά τους. Μοιάζουν θα έλεγα με ήρωες από καρτούν. Ο Αντρέας έχει έναν κώδικα τιμής. Πιστεύει στην αδελφοσύνη και στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. Όπως λέει και η παροιμία : Όταν σηκώνονται τα νερά, σηκώνεται και η βάρκα. Εδώ βρίσκεται ίσως η υπερβολή, ότι δηλαδή ο συνηθισμένος άνθρωπος δεν θα επέλεγε να βοηθήσει τον φίλο του, τουλάχιστον σε τέτοιο βαθμό. Δεν θα πέρναγε δηλαδή τη διαχωριστική γραμμή ρισκάροντας τα πάντα. Αυτή είναι όμως η διαφορά του ανθρώπου από τα υπόλοιπα ζώα, ότι μπορεί να πεθάνει για κάτι ανώτερο… για μια ιδέα… και όταν το κάνει αυτό υπερυψώνεται και γίνεται ήρωας. Ταυτόχρονα ο Αντρέας είναι ειλικρινής και αυτό φαίνεται στο πρόσωπο του Βασίλη που ενσάρκωσε τον ρόλο αυτό.
Ο “Καρχαρίας” από την άλλη είναι η προσωποποίηση της αλαζονείας. Είναι τόσο αλλαζονικός που πέφτει στην ίδια του την “λακκούβα”, αυτοκαταστρέφεται από τον εγωισμό του…. Αυτοί είναι οι δύο βασικοί χαρακτήρες της ταινίας. Από εκεί και πέρα ο Γιάννης Οικονομίδης υποδύεται τον φίλο του Αντρέα, τον Μιχάλη, ενώ ο Θεόδωρος Κανδηλιώτης υποδύεται τον Βαγγέλη, τον παίχτη και τσιράκι του “καρχαρία”.
Οι υπόλοιποι χαρακτήρες στο τραπέζι του παιχνιδιού είναι περισσότερο μια ανθρωπογεωγραφία χαρακτήρων που υπηρετούν τον ρόλο και την θέση τους μέσα σε μια τέτοια κατάσταση.
Ποιοι είναι οι υπόλοιποι συντελεστές της ταινίας;
Για την ταινία χρησιμοποίησα επαγγελματίες ηθοποιούς από την Αθήνα για τους βασικούς ρόλους αλλα για τους δεύτερους και τρίτους ρόλους χρησιμοποίησα ηθοποιούς ερασιτέχνες που ζούν στην Κεφαλονιά. Αυτοί είναι η Ιουλία Δόριζα, ο Στέφανος Μπάλλας, ο Αναστάσιος Παπαθεοδορόπουλος, η Ελευθερία Edwards, η Σοφία Γαλανοπούλου και ο Λευτέρης Γαλανόπουλος.Έδειξαν όλοι εξαιρετική προθυμία και υπομονή σε δύσκολες συνθήκες και γιαυτό τους ευχαριστώ από καρδιάς. Οι υπόλοιποι συντελεστές είναι οι εξής :
Βοηθός σκηνοθέτη : Μολφέτα Ελένη Διευθυνση Φωτογραφίας: Γιωργος Κουτσαλιάρης Φωτογράφος Πλατό.: Δημήτρης Καϊόγλου Α Βοηθός κάμερας : Βαγγέλης Κασαπάκης Β Βοηθός κάμερας : Νεφέλη Αθανασάκη Ηλεκτρολόγος : Δαμιανός Τιμνιος. Α Βοηθός ηλεκτρολόγου : Μπερετούλης Θωμάς Ηχοληψία : Ντίνος Κίττου Βοηθός Ηχολήπτη : Αντρέας Κίττου Σκρίπτ : Αννα Πατρικίου, Α Βοηθός παραγωγής : Σκλαβουνάκη Παρασκευή, Β Βοηθός παραγωγής : Δημήτρης Μπούζος Γ Βοηθός παραγωγής : Βασιλική Φραγκιά Σκηνικά – Κουστούμια : Μαρία Δήμα Ενδυματολογική σύμβουλος : Μαρένια Παράσχη Βοηθός Σκηνικα και Φροντηστήριο : Φρόσω Τζανετάτου Βοηθός Σκηνικα και Φροντηστήριο : Γεωργία Τάλλαρου, Μακιγιάζ : Ρούλα Κουρή.Κομμώσεις : Ρούλα Κουρή. Σπέσιαλ εφέ : Προκοπης Βλασερός, Ψηφιακά εφέ : Θέμης Κατσιμήχαςκαι Παύλος Πολοτσανίν.

Πέρα όμως απο τους συντελεστές θα ήθελα να ευχαριστήσω διάφορους ανθρώπους που βοήθησαν το συγκεκριμένο εγχείρημα. Τον κ. Ρωσσέτο Λούζη, το Κοινωνικό εργαστήρι Τραβέρσο, το Εστιατόριο “Χερσώνας” στα (Τρωιαννάτα) τον Μοσχόπουλο Θανάση (Βικέντιος Δαμωδός) και την Βάνια Σαμόλη η οποία μας παραχώρησε τον αγαπημένο της σκύλο για να παίξει στην ταινία.
Επίσης μας βοήθησαν διάφορες επιχειρήσεις με διάφορους τρόπους: To Εστιατόριο Vista Mare στον Αγκώνα, η Mercury (Ενοικιάσεις αυτοκινήτων), τα Ιχθυοτροφεία Κεφαλονιάς, ο Φούρνος “Τρίτη Γενιά” , το Σούπερ Μάρκετ “Σταμούλης”, το Σούπερ Μάρκετ “ΑΦΟΙ Ρηγάτου”, και το Καφέ-Εστιατόριο Λέπεδα.
kefaloniamas.gr



Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου του δικτυακού τόπου και των υπηρεσιών που προσφέρονται σε αυτό, χωρίς την προηγούμενη άδειά εκπροσώπου της Ιστοσελίδας (portoni.gr). Δείτε τους Όρους Χρήσεις