Επιμελητήριο: Χαμηλότοκα δάνεια-Ανατροπές στο καθεστώς ΦΠΑ ζητά η Κομισιόν

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ ΚΑΙ ΙΘΑΚΗΣ

Χορήγηση χαμηλότοκων δανείων για κεφάλαιο κίνησης και χρηματοδότηση επενδύσεων σε MME.

Πληροφορίες προγράμματος

Τη χορήγηση χαμηλότοκων δανείων για κεφάλαιο κίνησης και χρηματοδότηση επενδύσεων σε ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις προβλέπει το πρόγραμμα «Επιχειρηματική Επανεκκίνηση», που προκηρύχθηκε στο πλαίσιο του «ενδιάμεσου» Ταμείου Επιχειρηματικότητας. Το συνολικό ύψος των δανείων αυτών, που θα χρηματοδοτηθούν κατά 50% από το ΕΤΕΑΝ (192 εκατ. ευρώ) μέσω του Ταμείου Επιχειρηματικότητας και κατά 50% από τις συνεργαζόμενες τράπεζες (192 εκατ. ευρώ), ανέρχεται σε 384 εκατ. ευρώ. Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλλουν σχετικό αίτημα σε μία εκ των δέκα συνεργαζόμενων τραπεζών από τις αρχές της επόμενης εβδομάδας και μέχρι τη λήξη του προγράμματος (Ιούνιος 2018).

 Δυνητικοί δικαιούχοι

Επιλέξιμες για χρηματοδότηση είναι υφιστάμενες και υπό ίδρυση πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, εκτός του πρωτογενούς τομέα. 

 Τα δάνεια που θα χορηγηθούν μέσω της συγκεκριμένης δράσης θα έχουν ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους για τις επιχειρήσεις, καθώς μόνο το μέρος της τραπεζικής συμμετοχής σε κάθε δάνειο (50%) είναι έντοκο, ενώ το 50% των κεφαλαίων που εισφέρεται από το Ταμείο Επιχειρηματικότητας μέσω του ΕΤΕΑΝ είναι άτοκο.

 Συνεπώς το τελικό επιτόκιο δανεισμού για κάθε δάνειο διαμορφώνεται στο ήμισυ του κατά περίπτωση ισχύοντος επιτοκίου τραπεζικού δανεισμού για κάθε επιχείρηση. Τα επενδυτικά δάνεια θα κυμαίνονται από 10.000 έως 800.000 ευρώ με διάρκεια 5 έως 12 έτη και με δυνατότητα περιόδου χάριτος από 6 μήνες έως 2 έτη.

 Τα δάνεια κεφαλαίου κίνησης θα κυμαίνονται από 10.000 έως 300.000 ευρώ σε συνάρτηση με τις λειτουργικές ανάγκες της επιχείρησης και η διάρκεια αποπληρωμής τους δεν θα υπερβαίνει τους 48 μήνες. Κάθε επιχείρηση δύναται να ενταχθεί, υπό προϋποθέσεις, και στις δύο κατηγορίες δανείων.

 Σκοπός της δράσης

α) Η χρηματοδότηση επιχειρηματικών επενδυτικών σχεδίων, δηλαδή οποιαδήποτε επενδυτικού χαρακτήρα δαπάνη που προτίθεται να πραγματοποιήσει η επιχείρηση, συμπεριλαμβανομένων δαπανών που έχουν εγκριθεί από τον επενδυτικό νόμο ή άλλο πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης (ΕΣΠΑ κ.ά.).

β) Η χρηματοδότηση κεφαλαίου κίνησης για δαπάνες αναπτυξιακού χαρακτήρα (π.χ. δαπάνες ίδρυσης, επέκτασης μίας επιχείρησης) και για δαπάνες που σχετίζονται με το εμπορικό/συναλλακτικό κύκλωμα της επιχείρησης (αγορά πρώτων και βοηθητικών υλών, αγαθών, υπηρεσιών και εμπορευμάτων, γενικά έξοδα, εργασιακό κόστος κ.λπ.).

 Σημειώνεται ότι επιλέξιμες θα είναι όλες οι δαπάνες, τα παραστατικά των οποίων έχουν εκδοθεί από την 1η Φεβρουαρίου 2017 (λήξη α’ φάσης ΤΕΠΙΧ) και έπειτα και δεν έχουν υλοποιηθεί (εξοφληθεί) κατά την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος δανειοδότησης στην τράπεζα. 

 Διευκρινίζεται ότι το σύνολο των κεφαλαίων θα πρέπει να έχουν δεσμευθεί μέσω της υπογραφής των δανειακών συμβάσεων μέχρι και τις 30/6/2018, ενώ οι εκταμιεύσεις θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί έως τις 30/9/2018.

 Μη επιλέξιμες δαπάνες

– Δαπάνες που χρηματοδοτούν χρηματοοικονομικές δραστηριότητες, δραστηριότητες real estate (όχι ως μέρος της παραγωγικής επένδυσης) ή που επιτρέπουν χρηματοδότηση στον τελικό καταναλωτή.

– Δαπάνες που σχετίζονται άμεσα με εξαγωγές, ιδίως δε αυτές που συνδέονται άμεσα με τις εξαγόμενες ποσότητες, με τη δημιουργία και λειτουργία δικτύου διανομής ή με τις τρέχουσες δαπάνες που σχετίζονται με τη συνήθη εξαγωγική δραστηριότητα της επιχείρησης και τις δαπάνες που αποκλείονται από τον κανονισμό ΕΚ 1998/2006 (de minimis).

– Δαπάνες για την απόκτηση οχημάτων οδικών εμπορευματικών μεταφορών οι οποίες χορηγούνται σε επιχειρήσεις που εκτελούν οδικές εμπορευματικές μεταφορές για λογαριασμό τρίτων και στις δαπάνες που αποκλείονται από τον κανονισμό ΕΚ 1998/2006 (de minimis).

– Εξόφληση υποχρεώσεων από υφιστάμενο δανεισμό.

-Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας, στις περιπτώσεις που μπορεί να ανακτηθεί ακόμα και αν δεν ανακτάται.

 Μη επιλέξιμες επιχειρήσεις

– Προβληματικές επιχειρήσεις, όπως ορίζονται στις εκάστοτε ισχύουσες κοινοτικές κατευθυντήριες γραμμές για τις μεγάλες επιχειρήσεις (2004/C 244 της 1ης Οκτωβρίου 2004, σ. 2) και από τον Γενικό Κανονισμό Απαλλαγής κατά κατηγορία (ΕΚ) αριθμ. 800/2008 της Επιτροπής της 6ης Αυγούστου 2008 (L 214 της 9.8.2008, σ. 3) για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

– Επιχειρήσεις για τις οποίες εκκρεμεί εντολή ανάκτησης ενισχύσεων κατόπιν προηγούμενης απόφασης της Επιτροπής, με την οποία οι ενισχύσεις κηρύσσονται παράνομες και ασυμβίβαστες με την Κοινή Αγορά.

– Όσες από τις επιχειρήσεις έχουν λάβει την εγγύηση της ΕΤΕΑΝ Α.Ε. σε προγράμματα που έληξαν ή βρίσκονται σε ισχύ και εμφανίζουν ασυνέπεια (ληξιπροθεσμία) στο εγγυημένο δάνειο.

– Δεν είναι επιλέξιμες επιχειρηματικές δραστηριότητες που εξαιρεί ο Κανονισμός ΕΚ 1998/2006 (παράρτημα ΙΙΙ).

– Οι επιχειρήσεις του χρηματοπιστωτικού και χρηματοοικονομικού τομέα (τράπεζες, εταιρείες venture capital, ΕΚΕΣ, εταιρείες leasing, εταιρείες factoring, ασφαλιστικές εταιρείες, ΑΕΔΑΚ, ΑΕΕΧ, ΕΛΔΕ κ.λπ.).

– Τα νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων ή εταιρείες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (σωματεία, σύλλογοι, όμιλοι κ.λπ.).

– Οι επιχειρήσεις που είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο, καθώς και οι επιχειρήσεις του κλάδου των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης / Επικοινωνίας (έντυπα, ηλεκτρονικά κ.λπ.) και επιχειρήσεις εκμεταλλευόμενες οπλικά συστήματα.

– Για την επιλεξιμότητα ή μη επιχειρήσεων με μικτή δραστηριότητα (ήτοι επιχείρηση που δραστηριοποιείται π.χ. στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων καθώς και στον τριτογενή τομέα) θα λαμβάνεται υπ’ όψιν η δραστηριότητα με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα έσοδα (της τελευταίας κλεισμένης διαχειριστικής χρήσεως).

 Επίσης, αποκλείονται τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, οι δημοτικές και δημόσιες επιχειρήσεις, οι δημόσιοι οργανισμοί.

 Εξασφαλίσεις

Σε εξασφάλιση της απαίτησης από τα δάνεια λαμβάνονται ενοχικές ή/και εμπράγματες εξασφαλίσεις, σύμφωνα με την πιστωτική πολιτική των συνεργαζόμενων τραπεζών. Ειδικά για τις εμπράγματες εξασφαλίσεις το ποσοστό κάλυψης δεν μπορεί να είναι ανώτερο του 120% του ποσού του δανείου, όπως αυτό συνομολογείται στη δανειακή σύμβαση, ενώ προσημειώνεται η μόνιμη και μοναδική κατοικία του επιχειρηματία.

 

Θέμα: Ανατροπές στο καθεστώς ΦΠΑ ζητά η Κομισιόν

Το πακέτο προτάσεων για αναμόρφωση του καθεστώτος ΦΠΑ παρουσίασε η Επιτροπή. Το σχέδιο για κατηγορία μηδενικού φόρου και για μεγαλύτερη ευελιξία των χωρών. Το κόστος συμμόρφωσης και οι προβλέψεις για τις μικρές εταιρείες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στη συνεδρίασή της της 16ης Ιανουαρίου, νέους κανόνες για να δοθεί στα κράτη-μέλη μεγαλύτερη ευελιξία όσον αφορά τον καθορισμό των συντελεστών ΦΠΑ και να δημιουργηθεί ένα καλύτερο φορολογικό περιβάλλον, που θα στηρίξει την ανάπτυξη των ΜΜΕ.

Οι προτάσεις αποτελούν τα τελικά στάδια της αναμόρφωσης των κανόνων ΦΠΑ από την Επιτροπή, με τη δημιουργία ενός ενιαίου χώρου ΦΠΑ στην ΕΕ, για τη δραστική μείωση της απάτης ύψους 50 δισ. ευρώ στον τομέα του ΦΠΑ στην ΕΕ, με παράλληλη στήριξη των επιχειρήσεων και διασφάλιση των δημόσιων εσόδων.

Οι κοινοί κανόνες της ΕΕ για τον ΦΠΑ, που έχουν συμφωνηθεί από όλα τα κράτη-μέλη το 1992, είναι παρωχημένοι και υπερβολικά περιοριστικοί, επισημαίνει η Κομισιόν. Παρέχουν τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη να εφαρμόζουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ σε ελάχιστους μόνο τομείς και προϊόντα. Παράλληλα, οι χώρες της ΕΕ δέχονται πιέσεις για την ευνοϊκότερη μεταχείριση ορισμένων αγαθών σε σχέση με άλλα ως προς τον ΦΠΑ.

Η Επιτροπή υλοποιεί σήμερα τη δέσμευσή της για την παροχή μεγαλύτερης αυτονομίας στα κράτη-μέλη όσον αφορά τους συντελεστές. Τα κράτη-μέλη θα βρίσκονται πλέον σε πιο ισότιμη βάση σε σχέση με ορισμένες υφιστάμενες εξαιρέσεις από τους κανόνες, γνωστές ως παρεκκλίσεις από τον ΦΠΑ.

Η Επιτροπή αντιμετωπίζει επίσης σήμερα το πρόβλημα των μικρότερων επιχειρήσεων που επωμίζονται δυσανάλογο κόστος συμμόρφωσης με τον ΦΠΑ. Οι επιχειρήσεις που πραγματοποιούν διασυνοριακές συναλλαγές επιβαρύνονται με 11% υψηλότερο κόστος συμμόρφωσης σε σύγκριση με όσες δραστηριοποιούνται μόνο σε εθνικό επίπεδο, ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις πλήττονται σοβαρότερα. Αυτό συνιστά πραγματικό εμπόδιο για την ανάπτυξη, δεδομένου ότι οι μικρές επιχειρήσεις αντιπροσωπεύουν το 98% των επιχειρήσεων στην ΕΕ. Προτείνουμε λοιπόν να δοθεί η δυνατότητα σε περισσότερες επιχειρήσεις να απολαμβάνουν τα οφέλη των απλούστερων κανόνων ΦΠΑ, τα οποία αποκομίζουν επί του παρόντος μόνο οι μικρότερες επιχειρήσεις. Συνολικά, το κόστος συμμόρφωσης που συνδέεται με τον ΦΠΑ θα μειωθεί έως και 18% ετησίως.

Ο Valdis Dombrovskis, αντιπρόεδρος της Επιτροπής και αρμόδιος για το Ευρώ και τον Κοινωνικό Διάλογο, δήλωσε: «Πριν από τρεις μήνες η Επιτροπή παρουσίασε τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση της τελευταίας εικοσιπενταετίας σχετικά με τους κανόνες της ΕΕ για τον ΦΠΑ, προς την κατεύθυνση ενός οριστικού καθεστώτος ΦΠΑ. Ήρθε η ώρα να προτείνουμε καλύτερους κανόνες τόσο για τους συντελεστές ΦΠΑ όσο και για τις μικρές επιχειρήσεις που θα αποφέρουν οφέλη σε εκατομμύρια μικρές επιχειρήσεις και καταναλωτές στην ΕΕ».

Ο Pierre Moscovici, επίτροπος Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων, Φορολογίας και Τελωνείων, δήλωσε τα εξής: «Τα κράτη-μέλη δέχονται όλο και μεγαλύτερη πίεση από τη βιομηχανία και τις ομάδες συμφερόντων να αλλάξουν τους συντελεστές ΦΠΑ προς όφελος του ενός ή του άλλου τομέα. Όμως, η έλλειψη περιθωρίου ελιγμών στους ισχύοντες κανόνες μας έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκεται συχνά στο επίκεντρο η συζήτηση σχετικά με το ποια προϊόντα ή υπηρεσίες επωφελούνται από την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή, και όχι το τεράστιο έλλειμμα στους προϋπολογισμούς μας λόγω της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ. Η σημερινή πρόταση θα δώσει τη μέγιστη ευελιξία στις κυβερνήσεις να καθορίζουν όπως επιθυμούν τους συντελεστές ΦΠΑ, έτσι ώστε εμείς από την πλευρά μας να επικεντρωθούμε στην αντιμετώπιση του μεγαλύτερου προβλήματος της απάτης».

Μεγαλύτερη ευελιξία

Τα κράτη-μέλη μπορούν επί του παρόντος να εφαρμόζουν μειωμένο συντελεστή έως 5% σε δύο διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων στη χώρα τους. Ορισμένα κράτη-μέλη εφαρμόζουν επίσης ειδικές παρεκκλίσεις για περαιτέρω μειωμένους συντελεστές.

Πέραν του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ 15%, τα κράτη-μέλη θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να εφαρμόζουν:

-δύο διαφορετικούς συντελεστές μεταξύ 5 – 15%

-έναν συντελεστή μεταξύ 0 – 15%

-έναν συντελεστή 0% για αγαθά που απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ (ή «μηδενικός συντελεστής»).

Ο υφιστάμενος σύνθετος κατάλογος αγαθών και υπηρεσιών στα οποία μπορούν να εφαρμόζονται μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ θα καταργηθεί και θα αντικατασταθεί από νέο κατάλογο προϊόντων (όπως τα όπλα, τα αλκοολούχα ποτά, τα τυχερά παιχνίδια και ο καπνός) στα οποία πρέπει πάντα να εφαρμόζεται ο κανονικός συντελεστής 15% ή υψηλότερος συντελεστής.

Για τη διασφάλιση των δημόσιων εσόδων, τα κράτη-μέλη πρέπει επίσης να μεριμνούν ώστε ο σταθμισμένος μέσος συντελεστής του ΦΠΑ να ανέρχεται τουλάχιστον σε 12%.

Στο πλαίσιο του νέου καθεστώτος μπορεί να εξακολουθήσουν να εφαρμόζονται συντελεστές που διαφέρουν από τον κανονικό συντελεστή σε όλα τα αγαθά για τα οποία ισχύουν σήμερα οι εν λόγω συντελεστές.

Μείωση του κόστους ΦΠΑ για τις ΜΜΕ

Βάσει των ισχυόντων κανόνων, τα κράτη-μέλη μπορούν να απαλλάσσουν από τον ΦΠΑ τις πωλήσεις που πραγματοποιούν μικρές επιχειρήσεις, υπό τον όρο ότι δεν υπερβαίνουν έναν συγκεκριμένο ετήσιο κύκλο εργασιών, ο οποίος ποικίλλει από χώρα σε χώρα. Ωστόσο, οι απαλλαγές αυτές προσφέρονται μόνο στις εγχώριες επιχειρήσεις και οι αναπτυσσόμενες ΜΜΕ χάνουν την πρόσβασή τους στα μέτρα απλούστευσης, μόλις σημειωθεί υπέρβαση του κατώτατου ορίου απαλλαγής. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού για τις μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ΕΕ. Πέραν των ισχυόντων κατώτατων ορίων απαλλαγής που παραμένουν σε ισχύ, οι σημερινοί κανόνες θεσπίζουν:

-κατώτατο όριο εσόδων 2 εκατ. ευρώ κάτω από το οποίο οι μικρές επιχειρήσεις θα επωφελούνται από μέτρα απλούστευσης (όπως απλουστευμένες υποχρεώσεις εγγραφής σε μητρώο ΦΠΑ, τιμολόγησης και τήρησης αρχείων), είτε απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ είτε όχι·

-τη δυνατότητα για τα κράτη-μέλη να εξαιρούν τις απαλλασσόμενες από τον ΦΠΑ μικρές επιχειρήσεις από πολλές υποχρεώσεις ΦΠΑ σχετικά με την ταυτοποίηση, την τιμολόγηση, την τήρηση λογιστικής και την υποβολή δήλωσης·

-όριο ετήσιου κύκλου εργασιών 100.000 ευρώ που επιτρέπει στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε περισσότερα από ένα κράτη-μέλη να επωφελούνται από την απαλλαγή ΦΠΑ.

Αυτές οι νομοθετικές προτάσεις θα υποβληθούν τώρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή για διαβούλευση και στο Συμβούλιο για έγκριση.

Ο Πρόεδρος

του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς & Ιθάκης

Σταύρο Σπαθής




Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου του δικτυακού τόπου και των υπηρεσιών που προσφέρονται σε αυτό, χωρίς την προηγούμενη άδειά εκπροσώπου της Ιστοσελίδας (portoni.gr). Δείτε τους Όρους Χρήσεις