
Ιστορία του Πολιτισμού -Ποίηση “Ροδαφνούσα” της Διονυσίας Βιολάρη
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΠΟΙΗΣΗ: ΡΟΔΑΦΝΟΥΣΑ ΤΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΑΣ ΒΙΟΛΑΡΗ
Της Μαριλένας Φωκά (ΜΑ), κριτικού τέχνης & λογοτεχνίας
Η Ροδαφνούσα της Διονυσίας Βιολάρη είναι ένα απάνθισμα 93 ποιημάτων που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΚΟΥΡΟΣ. Την εν λόγω ποιητική συλλογή προλογίζει ο Χρίστος Παντελίδης, φιλόλογος και πρώην πρώτος λειτουργός εκπαίδευσης στο υπουργείο παιδείας Κύπρου ο οποίος εξαίρει την εκλεκτή ποιήτρια για την ελληνικότητα που διακατέχει την γραφή της, κάνοντας μια παραπομπή στον μεγάλο ποιητή της Κύπρου, τον Κώστα Μόντη ο οποίος είχε πει : «όταν η ποίηση γράφεται ελληνικά, νιώθει σαν στο σπίτι της.»

Την κορωνίδα της θεματολογίας της Διονυσίας Βιολάρη αποτελεί ο έρωτας, σε όλες του τις εκφάνσεις ; έρωτας για τον άνθρωπο, την ζωή, τον Θεό, ο έρωτας σε διαπραγμάτευση με την ζωή και τον θάνατο. Κυρίαρχο και «ακαταμάχητο» τα μοτίβο του έρωτα, της νοσταλγίας, αλλά και της απουσίας με μια μεταφυσική χροιά, το οποίο διακατέχει την ποίησή της. Σύμβολο του έρωτα τα άνθη, κυρίως τα ρόδια και τα γιασεμιά, αλλά και το άρωμα του κέδρου, όλα μαζί επιστέφουν την πνευματική της οντότητα με «το άρωμά τους [να] θωπεύει την νιότη της» αθάνατης ψυχής της που πάλλεται λυρικά συνηχώντας με την αρμονία του σύμπαντος. Μέσα από την ποίηση της η δημιουργός «θεολογεί» περνώντας το μήνυμα της αέναης νεανικότητας της ψυχής που δεν μεταβάλλεται ούτε από το πέρασμα του χρόνου ούτε από τους κλυδωνισμούς των εγκοσμίων.
Η Διονυσία Βιολάρη ερωτευμένη με την ζωή και την ποίηση αντιστέκεται ως άλλος Οδυσσέας στις Σειρήνες της ισοπέδωσης και του πεσιμισμού του σήμερα και ορθώνει το ποιητικό της ανάστημα μέσα από την ευαισθησία που την διακρίνει ενώ τοποθετείται με μια αγνή, ανόθευτη και βαθυστόχαστη φιλοσοφική διάθεση απέναντι στο μεγαλείο της ύπαρξης. Αντλεί δύναμη από τον Θεό, την άμεση επαφή με την γη και την ειλικρίνεια που πηγάζει από τις ανθρώπινες σχέσεις. Μέσα από το corpus της αναδύονται αρχέτυπα της ομηρικής ποίησης, και της ελληνορθόδοξης παράδοσης, της μυθολογίας και της κοσμογονίας.
Αναδεικνύονται οι αξίες της οικογένειας, της παράδοσης και της γλώσσας. Το ποιητικό υποκείμενο απευθύνεται στον αποδέκτη της ποίησης σε πρώτο πρόσωπο με αμεσότητα. Ο στίχος στα περισσότερα έχει ελεύθερη αλλά και έμμετρη μορφή (π.χ.Αγίασμα). Η γλώσσα μεστή, νεοελληνική με στοιχεία προφορικότητας με τις διαλέκτους ενώ η παράλληλη χρήση λογιών εκφράσεων αποκαλύπτει μια Καβαφική επιρροή που προσδίδει στην γραφή της έναν προφητικό χαρακτήρα. Το ύφος της είναι ανάλαφρο, αισιόδοξο ακόμα και όταν μιλά για τον θάνατο καθώς παρουσιάζει και προσβλέπει σε μια προοπτική μετά από αυτόν. Η ποίησή της προτείνει μια στάση ζωής, απλά διακριτικά, χωρίς διδακτισμό, σε μυεί στην μαγεία του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, σε ξεκουράζει, σε ψυχ-αγωγεί με την αρχαιοελληνική έννοια του όρου. Είναι ένα ολοκληρωμένο έργο που αξίζει κάποιος να σταθεί. Τέλος, στην Ροδαφνούσα κυριαρχεί έντονα το λαογραφικό στοιχείο στο οποίο οι ρομαντικές Επτανησιακές καταβολές της ποιήτριας ενώνονται γόνιμα με την Κυπριακή παράδοση καθιστώντας το έργο ένα γλωσσικό μνημείο της εποχής του.
Σύμβουλος έργου είναι η συγγραφέας, αρθρογράφος και υπεύθυνη των δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας των εκδόσεων ΚΟΥΡΟΣ Σταυρούλα Βενιέρη, ενώ υπεύθυνη για επιμέλεια και την διόρθωση κειμένων η φιλόλογος Χριστίνα Χανιώτου. Την φωτογράφηση του εξωφύλλου έχει κάνει ο Κώστας Βιολάρης.
(Πηγή: Αρχείο Διονυσίας Βιολάρη)
*Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου, χωρίς την προηγούμενη άδεια των «Συντελεστών» του portoni.gr.