Κοινωνία

“Η ιστορία επαναλαμβάνεται την πρώτη φορά σαν τραγωδία  και τη δεύτερη σαν φάρσα”

245views

Γράφει ο Ανδρέας Κολαΐτης (Τεχνολόγος Εφαρμογών Τουρισμού & Διεθνολόγος) 

Η ιστορία επαναλαμβάνεται την πρώτη φορά σαν τραγωδία 

και τη δεύτερη σαν φάρσα”.

Αυτή η φράση αποδίδεται συνήθως στον φιλόσοφο, δημοσιογράφο, θεμελιωτή του κομμουνισμού Κάρλ Μαρξ (1818-1888) παρόλο που δεν είναι σίγουρο ότι αυτός την είπε πρώτος. Όπως και να έχει όμως, σημασία έχει πως η γνωστή αυτή έκφραση εμπεριέχει μια «πικρή» μα μεγάλη αλήθεια ειδικά με τα όσα βλέπουμε να συμβαίνουν και να μην γίνονται ως αντίδραση στην Ελλάδα, μετά το πρόσφατο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Ευθαρσώς θα λέγαμε πως αυτή τη φορά η ιστορία (ξανα)επαναλαμβάνεται σαν τραγωδία μιας και τα «αντανακλαστικά» που επιδεικνύει διαχρονικά η Ελληνική Πολιτεία  όσον αφορά την άρτια οργάνωση των υποδομών και ανωδομών της -αφού πρώτα έχει συντελεστεί μια τραγωδία- το λιγότερο που οφειλεί να μας δημιουργεί είναι δυσθυμία!

Ανδρέας Κολαΐτης

Γιατί άραγε ανασύρω  αυτούς τους απαισιόδοξους αφορισμούς που θαρρώ δρουν καταλυτικά στις προσεγγίσεις των γεγονότων, και τείνουν μία μόλις εβδομάδα πριν την έκφραση της λαϊκής ετυμηγορίας να  μας οδηγήσουν,  στη διατύπωση συμπερασμάτων όχι τόσο ευχάριστων;

Αυτά λέγονται συσχετίζοντας τα όσα διημείφθησαν από τους ιθύνοντες με την σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών με ένα θαλάσσιο δυστύχημα που έγινε το 1934 στην νησίδα, Κασίδι στο Σαρωνικό κόλπο  που έχει αφενός άμεση σχέση με την φράση «έγινε της Πόπης» και αφετέρου έμμεση σχέση με το νησί της Κεφαλονιάς.

 

Έγινε της Πόπης 

Tο έτος 1920, ένα μετασκευασμένο επιβατικό ατμόπλοιο 408 τόνων περιέρχεται στην ιδιοκτησία της «Ηπειρωτικής Ατμοπλοΐας του Κεφαλλήνιου Γιώργου Ποταμιάνου και φέρει το όνομα: «Πόπη», ενώ μετρούσε ήδη σαράντα χρόνια ζωής.

To «Πόπη» το βράδυ της 27ης Νοεμβρίου του 1934 εξώκειλε στη νησίδα «Κασίδι» που απέχει περίπου τριακόσια μέτρα από τις βραχονησίδες «Φλέβες» και ένα μίλι μετά το ακρωτήριο «Μικρό Καβούρι» που δεν είναι άλλο από το ακρωτήριο που εκτείνεται μετά το Λαιμό της Βουλιαγμένης.

Το πλοίο ήταν φορτωμένο, τουλάχιστον επισήμως, με 122 επιβάτες, (τόσα ήταν τα εισιτήρια που είχαν εκδοθεί  ενώ αργότερα θα αποδειχθεί ότι οι επιβάτες έφταναν τους 140 καθώς πολλοί είχαν εκδώσει εισιτήριο εν πλω) αλλά και με εμπορεύματα μεταξύ των οποίων και τυριά.

Όταν το πλοίο προσέκρουσε, οι αξιωματικοί του πλοίου όσο και το πλήρωμα φρόντισαν να δώσουν προτεραιότητα στην εκφόρτωση των τυριών που το πλοίο μετέφερε πάνω στην βραχονησίδα, παρά στη διάσωση των επιβατών. Το πλοίο είχε ήδη αρχίσει να παίρνει κλίση προς τα δεξιά, και οι επιβάτες μέσα στον πανικό προσπαθούσαν να σωθούν μόνοι τους.

Ένας από τους επιβάτες φώναξε: «Πνιγόμαστε, σωθείτε όπως μπορείτε!».

Τρεις χωροφύλακες που βρέθηκαν να συνοδεύουν κρατουμένους για το νησί της Ανάφης, άναψαν κλεφτοφάναρα με τα οποία ο κόσμος κατάφερε να δει και να εξέλθει.  Αν και το πλοίο δε βυθίστηκε τελικά έχασαν τη ζωή τους 11 άνθρωποι.

Σημειωτέον ότι το ατμόπλοιο «Πόπη» δεν διέθετε συσκευή ασυρμάτου τηλέγραφου, όταν το βρετανικό επιβατηγό υπερωκεάνιο «Τιτανικός» που βυθίστηκε στις 15 Απριλίου 1912 διέθετε ασύρματο τηλέγραφο του Μαρκόνι!

Η προσάραξη του πλοίου, μεταξύ άλλων προκάλεσε και την έντονη διαμαρτυρία του Συνδέσμου Ραδιοτηλεγραφητών οι οποίοι εξέδωσαν διαμαρτυρία  «δια τα όσα συνέβησαν με Α/Π «Πόπην» κύρια όμως για το γεγονός ότι τα ακτοπλοϊκά σκάφη μέχρι τότε δεν έφεραν ασύρματο τηλέγραφο!

Η συνέχεια της ιστορίας στο σύνδεσμο:  

https://ellas2.wordpress.com/2017/09/10/%CF%84%CE%BF-%CF%84%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%BD%CE%B1%CF%85%CE%AC%CE%B3%CE%B9%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CF%8C%CF%80%CE%B7-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%AD%CE%B3%CE%B9%CE%BD%CE%B5/ 

Πηγές:

https://www.efsyn.gr/nisides/194803_otan-stin-aktoploia-egine-tis-popis

https://www.enterprisegreece.gov.gr/helladashmera/giatiellada/ypodomh

1. Στην αρχιτεκτονική επιστήμη Ανωδομή είναι το σύνολο των κατασκευών που συγκροτούν ένα κτίσμα πάνω από την τελική στάθμη έδρασής του ή η υπερκείμενη του ισογείου κατασκευή ή ακόμα πιο απλά κάθε τμήμα της οικοδομικής κατασκευής που βρίσκεται πάνω από το ισόγειο. Στον αντίποδα, Υποδομή είναι οτιδήποτε αποτελεί τη βάση για την εκτέλεση μιας εργασίας, για τη δημιουργία ενός έργου.

Γενικότερα οι υποδομές είναι το σύνολο των θεμελιωδών εγκαταστάσεων που υποστηρίζουν τη βιώσιμη λειτουργικότητα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Εξυπηρετούν μια χώρα, πόλη ή άλλη περιοχή  συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών και των εγκαταστάσεων που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία της οικονομίας της.  Η υποδομή αποτελείται από δημόσιες και ιδιωτικές φυσικές κατασκευές όπως: δρόμοι, σιδηρόδρομοι, γέφυρες, σήραγγες, ύδρευση, αποχετεύσεις, ηλεκτρικά δίκτυα, τηλεπικοινωνίες / σύνδεση στο διαδίκτυο,  κ.λπ.

 


*Απαγορεύεται ρητά η οποιαδήποτε χρήση, αναπαραγωγή, αναδημοσίευση, αντιγραφή, αποθήκευση, πώληση, μετάδοση, διανομή, έκδοση, εκτέλεση, φόρτωση (download), μετάφραση, τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά του περιεχομένου, χωρίς την προηγούμενη άδεια των «Συντελεστών» του portoni.gr.